”Konstgräsplaner är det viktigaste”
Det konstaterar Sven Jinert som var en av initiativtagarna till att göra om Österås idrottsplats.– Man skärpte till lagen vid årsskiftet när det gällde lagen om offentlig upphandling och det är riktigt att man inte ska kunna kringgå lagar genom den här typen av bolagsbildningar. Så jag är jättenöjd.
–Det konsultföretag som tog fram förslaget som skulle kosta 400 miljoner var ju helt sanslöst. Det är en användbar och ändamålsenlig idrottsplats vi vill ha i Hässleholm och inte någon Malmö Arena. Nu är vi på rätt nivå. Vi har fått två av tre saker. Den tredje saken, en bollhall, får väl komma senare. Man får ta det i etapper. När jag började prata om det här projektet gällde det endast en konstgräsplan plus en bollhall. Men Hässleholms IF tryckte på och ville ha två konstgräsplaner och det är roligt att det nu blir så. Och jag är jättenöjd med detta, säger Sven Jinert.
–Det är självfallet synd att det inte gick att bilda ett bolag. För tanken var ju att man skulle utnyttja klubbarnas egen kompetens för att det skulle bli så billigt som möjligt. Och inom IFK har vi mycket kompetens. Men det är inget att göra åt. Finns det ett regelverk ska detta följas, konstaterar Lennart Månsson i IFK-styrelsen.
– För fotbollens skull är det naturligtvis roligt att det nu blir konstgräsplaner. Det är det absolut viktigaste så att vi kan få en bra vinterträning. Det var ju inte klubbarna som tog in den konsulent som presenterade 400-miljonersförslaget som var helt sanslöst. Vi pratade om ett förslag för mellan 100 och 120 miljoner, konstaterar Lennart Månsson.
– Men det var synd att det inte gick att och utnyttja de krafter som finns i de olika föreningarna.När det gäller konsultförslaget för 400 miljoner så innehöll detta nio fotbollsplaner, en med fullmått i den tänkta bollhallen där man också skulle kunna ha friidrott och åtta planer utomhus varav två med konstgräs.
Läktarna på de båda långsidorma skulle rymma 4000 åskådare. Det skulle göras omklädningsrum efter Uefas regler och det skulle bli en speciell infartsväg för bortalagen plus att en hel del vägar i området skulle ändras. Enbart detta skulle innebära stora kostnader.