Veteranbilarna glänser i ladan
Alf och Åke Rundberg har onekligen ärvt sin fars, Joel Rundbergs, passion för gamla fordon.
För det var en gång Joel Rundberg, som startade däckföretaget Ringcentralen 1949, som började intressera sig för veteranfordon och det är nu en diger samling fordon, motorcyklar, militärfordon och en del annat som Åke och Alf Rundberg har i sin ägo.– Man hinner inte med så mycket som man skulle vilja. Det tar mycket tid att ställa i ordning gamla bilar och vi har ju en hel del annat också att göra, påtalar Alf när vi går runt i den unika bilparken strax utanför Hässleholm.
– När det gäller T-fordarna så finns det nu så många att man startat nytillverkning av reservdelar. Henry Fords budskap var ju att alla som har ett jobb ska kunna ha en T-ford. Och folk fick välja vilken färg på bilen som helst bara den var svart. För det var ju av praktiska skäl som T-fordarna målades svarta, konstaterar Alf Rundberg och tillägger:– Och i dessa fordon räckte det med en verktygslåda som innehöll ståltråd, avbitare, skruvmejsel och hammare.
Oldsmobilen från 1903 var en av de första bilarna som började serietillverkades. Man ville göra detta fordon till något av en folkbil och den Oldsmobile som Åke och Alf Rundberg äger har tidigare funnits på Krapperups gods.Den fanns nedpackad i lådor hos GM i Stockholm och så småningom insåg man att det inte skulle bli tid att sätta ihop den och via kontakter i Stockholm köpte far bilen och lät renovera upp den med sin encylindiska motor på fem hästkrafter.
– De företag som startade biltillverkning var ju ofta företag som tidigare tillverkat materiel till vapenindustrin. Man gick så småningom över till att tillverkat cyklar, motorcyklar och sedan bilar, konstaterar Alf Rundberg och visar också på en del motorcyklar som en Indian från 1923, en AJS från 1926 och en BSA från 1927. Här finns också en Harley-Davidson med sidovagn från 1949.
En bland många pärlor i denna samling är naturligtvis Cadillacen från 1905 som bland annat prydde förstasidan på Motoraktuellt 1966. Och där kan man bland annat läsa inne i tidningen: "Den nye ägaren till A 34 fabrikör Joel Rundberg i Hässleholm, har ett grundmurat intresse för automobilhistorik och ett privat "pensionärshem" för gamla veteraner. En gång om året visar han upp Cadillacen och tar hem första pris i Veteranbillrallyt i Falsterbo – ty vem skulle kunna göra honom äran stridig. Och det är bara att hålla med.
Bilen importerades 1905 och kördes som taxi i Stockholm. Bilen kompletterades då med ett högre benskydd för föraren, dörrar monterades för baksätet och en så kallas Victoriasufflett monterades för passagerarna. Bilen rullade som taxi fram till 1908 då den såldes till en privatperson i Stockholm och 1910 bytte den åter ägare. Det var en lantbrukare som köpte den men att rationalisera skogsbruket med detta fordon blev aldrig verklighet. Motorn var helt enkelt för svag på de dåliga skogsvägarna och bilen blev stående i ett vagnslider till 1957. När den återupptäcktes var den komplett men i ganska dåligt skick. Det var grundaren av Automobilhistoriska klubben Harald Jonsson som upptäckte bilen och som också restaurerade den och det var också Harald Jonsson som sålde Cadillacen till Joel Rundberg i Hässleholm som fortsatte förbättringen av Cadillacen och som nu ömt vårdas av sönerna Åke och Alf Rundberg.