Askungen charmar prins och publik
Som oavlönad piga, vars enda kompensation tycks varaglåpord, skurar hon och fejar dagarna i ända. Och inte får hon följa medtill balen på slottet heller. Trodde styvmorsan ja! Men Askungens gudmor,spelad av Sandra Danielsson, som också är innehavare av ett trollspö, fixarallt. Hon förvandlar en pumpa till en lyxlandå, skaffar fram både kusk ochfestkläder och ser till att Askungen får vara med på balen och dansa medprinsen. Och så säger det ”klick”, som det brukar göra i kungliga kretsar.
Men så tappar lilla Askungen skon när klockan slår tolv, och förtrollningenbryts. Sedan söker prinsen och hans hovmarskalk efter ägaren till skon. Denpassar inte på någon fot utom Askungens. Och givetvis är det hon som fårprova den sist av alla. Så det blir happy end och styvmodern ochstyvsystrarna får stå där med långa näsor. Härligt!
Pipedream Productions uppsättning av Richard Rodgers och Oscar Hammersteins50-talsmusikal om Askungen, som ursprungligen skrevs för television, ärsuverän. Generös, färgglad, fartfylld, rolig och – för att ta till Askungensegna ord på julafton – ”alldeles, alldeles underbar”. Den passar lika braför stora barn som för små. Och den som inte ler och har roligt börlämpligen låsa in sig i källaren och läsa någon av de nyare ryskaexistensialistförfattarna i stället. Eller uppsöka närmastedistriktsläkarmottagning.
Samira Alm, som Askungen, är fullständigt oemotståndlig och man förstårverkligen prinsen. Hon agerar med massor av värme, sjunger väl. Menstyvmorsan är kanske ändå den som kammar hem de ljudligaste ovationerna.Hon, det vill säga, Suvi Ruotsalainen, är elakare än elak och fruktansvärtrolig mellan varven. Roliga är också hennes båda döttrar Gabriella ochPetronella, gestaltade av Michaela Persson och Maria von Schéele. När deinte kastar glåpord efter Askungen träter de med varandra och råkar allt somoftast i slagsmål. Dråpligt, fyndigt och festligt! Den stilige prinsChristian, som får Askungens hjärta att slå volter, spelas med pondus avChristoffer Rönndahl och som hans föräldrar, kungen och drottningen alltså,får vi se teaterdirektören själv Mathias Dümmatzen och Anna Ráez. Dessutom vimlar det av folk i det lilla kungadömet, framför Donald Eldenbergs somvanligt utsökta scenbygge. Där minglar, dansar och sjunger unga och gamla,ostmästare, slaktare, lakejer och, inte minst, en synnerligen välljudandehovmarskalk vid namn Leopold. Bakom hans mask döljer sig rutinerade föredetta Lundaspexaren Olof Gustafsson.
Har ni inget annat för er under de två kommande veckosluten bör ni utan atttveka bege er till Hög. Och har ni, mot förmodan, annat för er, så strunta idet och far till Hög ändå! Ta gärna med barn, barnbarn, far- ochmorföräldrar! Ni kommer inte att ångra er.