Tvåspråkigt Skåne
I politikens värld är språkbarriären i Öresund inte ett gränshinder. Men ett tvåspråkigt Skåne har en fantastisk potential. Med danska lärare i de skånska skolorna får eleverna bästa tänkbara förutsättningar att hävda sig i Öresundsregionen.Gränshinderproblematiken i Öresundsregionen omfattar i politiskt korrekta sammanhang endast legala gränshinder.När det kommer till språkliga barriärer råder en allmänt romantiserande uppfattning om att arbetsgivarna på ömse sidor Sundet ska se de två språken som en berikande kulturfaktor.Naturligtvis fungerar det inte så i praktiken, och så länge politikerna inte inser detta kommer Öresundsintegrationen att halta.
Är du snickare, butiksbiträde eller tekniker har du måhända goda chanser att hitta en bra anställning på andra sidan. Är du ledarskribent, analytiker eller kommunikatör är du i de flesta fall chanslös. Det danska språket reser sig som en brant bergvägg rakt framför näsan.En skåning med någon form av språkkänsla har inga större problem med att förstå danska. Steget till att skriva danska är dock långt.
I ett avancerat samhälle, som Öresundsregionen, är vi många som finner vår utkomst i det skrivna ordet. Men vi kan endast med svårighet ta anställning eller utföra tjänster på andra sidan Sundet. Trots närheten har vi i dag så pass olika skriftspråk, att det krävs gedigen utbildning för att kunna konkurrera med dem som har det andra Öresundsspråket som modersmål.
"Se till att dina barn lär sig danska ? annars flyttar de till Stockholm eller London", brukar jag säga till småbarnsföräldrar. Språkfrågan har stor strategisk och ekonomisk betydelse. En satsning på danska i Skånes skolor kan om 10-15 år totalt ha förändrat den sociala, kulturella och ekonomiska logiken i Öresundsregionen. Tvåspråkiga skåningar kommer då att kunna röra sig fritt över fältet ? till stor nytta för hela Öresundsregionens utveckling. Skåningarna skulle bli "oljan i maskineriet", med optimala förutsättningar att göra affärer med såväl Köpenhamn som Stockholm. Skånska löntagare och företagare skulle inta positionen som några av de mest välavlönade i Skandinavien.
Konkret handlar det om 2-3 lektionstimmar i veckan, från tidig ålder. Därtill borde skolorna aktivt ta in danskspråkiga lärare i andra ämnen än danska, för att ge eleverna en daglig och naturlig konfrontation med danska språket.
Eftersom skolorna själva är sena att vakna är det hög tid för Region Skåne att analysera den öresundska språkproblematiken utifrån ett tillväxtperspektiv.Regionen kan agera på flera olika sätt: dels kan man be Skolverket att ålägga skolorna i Skåne att erbjuda undervisning i danska inom ramen för elevens val av moderna språk, dels kan Region Skåne bidra till att skolor och kommuner uppmärksammar frågan och själva vidtar åtgärder.
Den hittillsvarande bilden av en Öresundsregion som förenas och stärks av sina olikheter duger inte. Det är tid att ge skåningarna verktygen de behöver för att bli Öresundsmedborgare på riktigt.