Storsatsning på matematik föreslås
Pengarna ska satsas på lärarna för att förbättra undervisningen, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.I över tio år har svenska elevers mattekunskaper minskat. Forskning pekar på vikten av mer undervisning jämfört med enskilda studier.Var tredje gymnasielärare vet inte heller vad eleverna ska lära sig. Det är regeringen som gett Skolverket uppdraget att föreslå hur en fortbildning för matematiklärare kan utformas. Efter att ha samrått med representanter från hela skolsystemet föreslår Skolverket att matematiklärarna ska få en webbaserad fortbildning, med stöd av externa resurspersoner. Skolverket understryker att fortbildningen bör bygga på kollegialt lärande, det vill säga att mattelärarna också tar hjälp av varandra. Alla behöriga matematiklärare i grund- och gymnasieskolan och vuxenutbildningen berörs. Dessutom ska förskollärare erbjudas att delta.Enligt det förslag Skolverket redovisade för utbildningsdepartementet i början av månaden kostar fortbildningssatsningen minst 1,3 miljarder kronor under åren 2011–2016. Utbildningsminister Jan Björklund (FP) har tidigare i somras flaggat för en mattesatsning.– Under hösten kommer vi att presentera en strategi för naturvetenskap, matematik och teknik där även lärarutbildningarna fångas in, sade Björklund till TT i början av juli, med anledning av det låga söktrycket till många lärarutbildningar och i synnerhet till dem med inriktning mot dessa ämnen.Så sent som i helgen klargjorde statsminister Fredrik Reinfeldt att skolan prioriteras i den kommande budgeten – dock utan att gå in i detalj på vilka förslag som kommer den 20 september. Enligt Skolverkets beräkningar kostar alltså fortbildningen 1,3 miljarder kronor för de fem första åren. Den summan baseras på att lärarna erbjuds fem procents nedsättning i tjänst med bibehållen lön under ett läsår och resurspersonerna 20 procent. Om lärarna får gå ned tio procent i tjänst och resurspersonerna 15 procent kostar satsningen två miljarder kronor. Men, påpekar Skolverket, siffrorna bör läsas med försiktighet då det råder viss osäkerhet om hur många lärare som i dag undervisar i matematik. Stämmer statistiken handlar det om nästan 40 000 mattelärare som ska fortbildas. “Om regeringen avser erbjuda även förskollärare denna fortbildning tillkommer ytterligare cirka 52 000 personer”, skriver Skolverket.