Jacobsskolan har för lite fokus på teori
Jacobsskolan har en lång tradition av utbildning inom olika yrkesområden. Denna tradition, som enligt Skolinspektionen inte i alla delar är förenlig med moderna läro- och kursplaner, märks genom elevernas fokus på yrkesämnena och sämre resultat i de teoretiska ämnena.Rektorn på skolenhet 1, där fordons- samt omvårdnadsprogrammet ingår, uttrycker det som att eleverna blir duktiga yrkesmän. Skolinspektionen påpekar dock att dagens elever även måste ha teoretiska kunskaper och att skolan måste bli bättre på att stimulera och leda dem.
Frågan som väcks är också om eleverna egentligen är så studieomotiverade som ledningen påstår. Lärarna säger att skolan har elever som är ointresserade av mål och kunskapskrav i kursplanerna. Samtidigt har eleverna i en enkät uttryckt att lärarna är dåliga på att stimulera dem. Undervisningen gör dem helt enkelt inte nyfikna och skapar därmed inte någon lust att lära.Flera säger att kraven var högre i grundskolan än i gymnasiet och att de generellt är för lågt ställda.Vill man som elev ha några extra utmaningar är det till stor del upp till en själv att fixa.
Den grundläggande behörighetsgraden till högskola och universitet har sjunkit på hela Jacobsskolan de senaste åren.År 2009 hade 80,5 procent av eleverna så pass bra betyg att de kunde söka vidare; men två år senare hade den siffran sjunkit till drygt 76.
När det gäller stöd till ungdomar som har det särskilt svårt att nå målen har Jacobsskolan utvecklat en relativt omfattande stödverksamhet. Åtgärderna är dock i många fall alltför generella.En form av stöd som förekommer flitigt innebär dessutom att betyg inte sätts i enlighet med skollagen. Det handlar om att skolan ofta förlänger en kurs för elever som riskerar att inte klara betyget godkänd. Positivt kan tyckas, men Skolinspektionen menar att detta innebär att eleverna härmed skjuter kurser framför sig vilket skapar problem i årskurs tre när de har många kurser att avsluta. Enligt skollagen ska betygssättningen ske direkt när en kurs är avslutad.
Den 1 juli 2011 delades Jacobsskolan upp i tre olika skolenheter, med ett par program i varje. Detta har dock inte fungerat i praktiken, konstaterar Skolinspektionen.Även om det numera finns tre rektorer som på pappret ska ansvara för varsin enhet är Jacobsskolan i mångt och mycket fortfarande en skola. De tre enheterna har inte fått den självständighet som krävs för att rektorerna ska kunna utveckla sin verksamhet, utan olika planer och dokument som styr gäller hela skolan eller i flera fall hela Hässleholms gymnasieorganisation.
På samtliga enheter är det också alltför stökigt och oroligt på lektionerna. Det förekommer tyst mobbing, hårda ord och pikar. Eleverna följer inte de ordnings- och trivselregler som finns och alla lärare klarar inte av att skapa studiero.Bristerna måste nu åtgärdas och redovisas till myndigheten senast den 20 september i höst.