Starkt kritisk rapport om Hästveda skola
Även trivseln och tryggheten har försämrats.Hälften av eleverna i årskurs nio når inte målen i alla ämnen och samma behov av att utveckla undervisningen som fanns 2006 finns kvar i dag.– Anmärkningsvärt, konstaterar skolinspektionen i sin helhetsbedömning av hur skolan fungerar.Skolinspektionen har granskat skolorna i Hässleholms kommun under våren för att leta brister i undervisningen. I april besöktes Hästveda skola, både F-2 och 3-9.Inspektionen har i sitt arbete bland annat intervjuat elever, föräldrar och lärare. Kritiken mot hur skolan fungerar är bitvis hård från skolinspektionen och kommunen måste nu se till att bristerna åtgärdas för den 20 september.
Skolan kritiseras/[Fet ingång] på en rad punkter bland annat när det gäller betygssättning, undervisning, särskilt stöd, ordning och reda.Bland annat konstaterar inspektionen att det visserligen rådde trygghet och studiero på skolan vid besöket."Men det är mer än tillfällighet än ett resultat av medvetet arbete från skolans sida", står det i den 22 sidor långa och mycket utförliga rapporten.Inspektionen konstaterar att skolan under de senaste åren haft flera rektorsbyten och nu är i stort behov av tydlig pedagogisk ledning. "Rektorn tar inte sitt ansvar som pedagogisk ledare och chef och verkar inte för att utbildningen utvecklas", står bland annat det i rapporten.
Rektorerna Jörn Engkvist för 3-9 och Marie Andersson för F-2 tar allvarligt på kritiken.– Vi har redan vidtagit en rad åtgärder och planerar ytterligare till hösten. Det är vår absoluta ambition att vi till den 20 september ska kunna redovisa att vi tagit itu med det vi blivit ålagda att föra, säger både Jörn Engkvist och Marie Andersson.
Bland de åtgärder som vidtagits nämner Jörn Engkvist att man startat en gemensam utvecklingsgrupp med F-2 som ska titta på skolans matematikundervisning.– I år har Hästveda skola 3-9 förbättrat resultaten avsevärt gällande elevernas måluppfyllelse och möjligheter att få godkänt i fler ämnen. En anledning är att vi med specialpedagogiska insatser lyckats möte elevernas stödbehov, konstaterar han.
Det ska också bli bättre ordning och reda och kraftigare insatser för att motverka kränkande behandling.– Till hösten planerar skolorna att ta fram tydliga ordningsregler med medverkan från eleverna. Ordningsregler som sedan ska utvärderas vid till exempel elevrådsmöten, säger de båda rektorerna i ett pressmeddelande från kommunen.