London-OS: OS i negativ PR
Sponsring är till stor nytta för föreningsliv och bidrar till att många aktiviteter och arrangemang som annars inte skulle kunna finansieras blir genomförda. De riktigt stora och dyra sponsringskontrakten tenderar dock ibland att föra med sig negativa effekter. Inför OS i London rapporteras det om det tuffaste sponsringsavtalet i OS-historien.
Ingen utom de stora sponsorerna får använda orden olympisk, sommar, guld eller silver i sin annonsering. Den butiksägare som har ett skyltfönster där associationer till OS kan uppfattas bryter mot reglerna. Reglerna gäller hela Storbritannien och den som bryter mot dem kan få påhälsning av någon av de cirka 300 personer som ska patrullera gatorna i jakt på intrång på sponsorernas ensamrätt.
Har du tänkt besöka London-OS och vill äta fish and chips får du inte bli förvånad om du endast får fisken serverad. Storsponsorn Mc Donalds är de enda som får servera pommes frites inne på arenorna. Är du på plats bör du också känna till att sponsorerna krävt regler för att begränsa sociala medier. Ingen får lägga ut videoklipp eller bilder från arenorna på nätet.
Arrangörerna är beroende av alla inkomster de kan få, men det kan inte innebära att man sätter sig i knät på sponsorerna. Sponsorerna å sina sida tänker mycket troligt fel när de inte låter andra bidra till att pumpa ut budskapet om OS. Konkurrenter, små som stora, kan istället dra nytta av varandra.Personligen hoppas jag rubrikerna om sponsoravtalen innebär negativ PR för företagen. Lunch på MAX någon?