Jylland vaknar på rätt sida?
I Skandinaviens epicentrum – Öresund – står ett av de stora slagen. Hör Själland mest ihop med Jylland eller Skåne?Med tåg från Århus via Kiel till Hamburg på 2,5 timmar, från år 2030 och på 1,5 timmar från 2050. Idag tar resan 4,5 timmar. Förslaget kom nyligen från Region Syddanmark. Jylland räds att hamna i periferin. Fehmarn Bält-tunneln som ska invigas 2021 driver på denna rädsla. Idén om Kattegatt-förbindelsen, en enormt kostsam fast förbindelse från Jylland till Själland, är ett annat utslag av den jylländska ängsligheten.
Region Syddanmarks ordförande, Carl Holst, samarbetar sedan länge med Schleswig-Holsteins regering i Kiel. Holst säger: "Många glömmer att Hamburg för västra Danmarks näringsliv är ett mycket viktigare centrum än vad Köpenhamn är. - Att knyta ihop bandet av städer på Jylland med metropolen vid Elbe får effekter på tillväxt och jobb som inte kan överskattas. - Det är otroligt att järnvägen i dag inte tillåter högre tempo än vad den gjorde på 50-talet." (shz.de 8/10)
Det verkar som om många jylländare, av icke helt logiska skäl, vill ha Köpenhamn så nära som det bara går. Kanske är de rädda för att Köpenhamn och Själland ska knytas allt närmare Skåne. Kanske har Århus och norra Jyllands makthavare inte fullt ut analyserat alternativen – att i stället fokusera på handelsplatser som Hamburg, Kiel, eller London. Jylland har starka historiska band till såväl Hamburg som England. Geografin har inte ändrats. Däremot har Danmark, precis som Sverige, under mer än 100 års tid haft nationalistiskt tunnelseende.
Nu är det en annan tid. Dansknationalism och svensknationalism utmanas av europeisk och global integration. Öresund finns i skärningslinjen. Det kostar på för folk i allmänhet och politiker i synnerhet, såväl regionalt som på riksplan, att förstå vad det betyder i praktiken. Som t ex för danska politiker att ändra geografiskt perspektiv och dumpa Kattegatt till förmån för Hamburg och Skåne.
På den tyska sidan gränsen är politikerna försiktigt positiva till höghastighetståg mot Århus men som vanligt är frågan vem som ska betala. I det sydjylländska förslaget, utarbetat av konsultfirman Atkins, nämns EU:s program för gränsöverskridande transportinfrastruktur (TEN), som bland annat ska betala en del av Fehmarn Bält-tunneln. Men TEN kan täcka maximalt 20 procent av kostnaden. Så vem betalar resten?
Det borde ligga i såväl Tysklands som Danmarks intresse att göra något åt det eländiga järnvägsnätet från Hamburg och norrut. Gissningsvis kommer tyska staten försöka slippa kostnader för järnväg i perifera Schleswig-Holstein. Men med ett danskt minoritetsparti i delstatens regering, så kan Jylland måhända hoppas på en järnvägspakt som hörs ända in i förbundsregeringen.Den dag jylländarna vaknar på rätt sida och kan ta höghastighetståget till Hamburg, då kan Öresundsregionen kanske också integreras maximalt.