Första företaget på plats 2015
Arbetet med Dryport Skåne är alltså igång. Redan 2010 började teknikkonsultföretaget Vectura på kommunens begäran ta fram bygghandlingar för områdets VA, gator, pumpstationer, belysning och en bro.I våras klubbade en enig kommunstyrelse igenom en investeringsbudget för Hässleholm Nord på 284 miljoner för åren 2013-2015.Kommunen har sedan dess även tagit patent på namnet Dryport Skåne och avverkningen är avslutad.
Nu i januari ska anbuden på det som ska göras åren 2013-2014 vara inne och vägas mot varandra. Efter att ett av dem antagits politiskt är målet att byggstarten ska ske i mars.Det företag som lägger det bästa budet kommer att få bygga en trafikplats med en huvudgata in på området från 21:an. Det ska grävas ned ledningar för ström, fjärrvärme och bredband. Vatten- och avloppsrör ska dras fram. En dagvattendamm ska skapas. 1,2 miljoner kubikmeter schaktmassor måste flyttas.–Idag är det 25 meters skillnad mellan den högsta punkten och den lägsta. Marken måste nivåanpassas efter södra stambanan och 21:an. För järnvägen krävs en exakt plan yta; där tillåts bara någon promilles lutning, konstaterar projektledaren Johan Ericsson.
All mark kommer att förberedas direkt från start för att möjliggöra snabba etableringar. Det handlar om 120 hektar.– I början av 2015 ska vi kunna börja sälja mark som är färdig att bygga på, påpekar Johan Ericsson.Det grävarbete som sker just nu på platsen har dock ingenting med Dryport Skåne att göra utan är en förberedelse för Sydvästlänken.