Annons

Passagerare tvingas hjälpa till vid olycka

Nyheter Veolia tillbakavisar den kritik som skyddsombuden har framfört om lokförarnas ensamarbete med att det finns en checklista för hur personalen ska agera.
Publicerad 11 oktober 2013 • Uppdaterad 25 november 2021

Veolia tillbakavisar den kritik som skyddsombuden har framfört om lokförarnas ensamarbete med att det finns en checklista för hur personalen ska agera.I augusti slog fackförbundet Sekos: skyddsombud larm om att lokförarna ett flertal gånger i sommar har fått köra passagerartågen ensamma utan att det har funnits någon tågvärd med ombord på tåget.– Skulle det hända en olycka eller en brand blir lokföraren ensam ansvarig för evakueringen och att informera passagerna. Det skapar en psykisk stress. Därför vill vi att allt ensamarbete förbjuds, menar skyddsombudet Tony Gezelius i sin skrivelse.I ett svar till Arbetsmiljöverket påpekar driftchefen för Veolia Transport att det bara är i undantagsfall som ett tåg får framföras utan tågvärd. Det måste vara godkänt av den operativa arbetsledningen och ska alltid dokumenteras.– Redan tidigare har det funnits regler om att lokförarna kan framföra ett tåg utan en tågvärd om någon har blivit hastigt sjuk eller ett tåg är försenat. Tanken är att tågtrafiken ska flyta på utan förseningar.– Skillnaden mot de nya reglerna från juni är att lokförarna nu kan köra en hel sträcka mot från tidigare när de bara fick köra till en personaldepå, skriver Veolia i sitt svar.I de instruktioner som tågföretaget har lämnat in står det bland annat att när en brand eller olycka inträffar ska föraren direkt anropa Trafikkontoret som skickar en avlösande lokförare, kamratstödjare och eventuellt räddningstjänst och polis till olycksplatsen.Innan hjälpen kommer till olycksplatsen är det dock lokföraren som är ansvarig för att genomföra skyddsåtgärder och organisera en eventuell evakuering av passagerarna.– Lokföraren har ofta fullt upp med att säkra tåget och ha kontakt med Trafikledningen. Därför behövs också en tågvärd som kan ta hand om passagerarna och informera dem om situationen. Tågvärdarna har en serviceutbildning, vilket inte lokförarna har, säger Jonas Pinchini, klubbordförande för Seko.Han ger ett exempel för något år sen när tåget gick sönder mellan Alvesta och Älmhult, då lokföraren var ensam i tåget med många passagerare och det tog mer än två timmar innan hjälpen nådde fram.Arbetsgivare och fack är oeniga om hur många gånger som lokförarna har tvingats till ensamarbete i sommar. Veolia har uppgett 20 undantag per månad men Seko säger att bara i juni var det 53 avvikelser, där de tvingades till ensamarbete.Arbetsmiljöverket har ännu inte tagit tag i ärendet. Verksamhetschef Linda Lindskog säger att man kommer att träffa och informera sig om båda parternas synpunkter innan något beslut fattas om eventuella förelägganden.Tidningen har sökt ansvarig driftschef på Veolia under fredagen utan att få någon kontakt.

Kristina DavidsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons