Learn the lesson
Orsaken till denna utveckling är inte svår att förstå. Engelskan omger oss dagligen och därmed är det mer än ett skolämne och något även ungdomar ser att de har nytta av. Genom engelskan kan de förstå instruktioner i sina smarta mobiler och datorer, de kan konversera med sin internationella Facebook-vänner och så vidare.På grund av den positiva trenden när det gäller engelska sitter Skolverket och funderar på hur skolan ska hitta vardagsrelevansen även i andra ämnen. Det är rätt tänkt, men det är också en besvikelse att denna insikt verkar ha väckts först nu.Att det kan vara mer motiverande att lära sig saker som man ser direkt nytta av är väldigt uppenbar och att utforma uppgifterna i skolböcker och i undervisning så att de exemplifierar det som finns i barn och ungdomars vardag är dessutom ett ofta efterfrågat pedagogiskt upplägg. Trots denna sedan länge kända efterfrågan är det endast i engelskan relevansen lyckats ta plats.Det gäller att hela tiden utvärdera det som gjorts för att rätta till det som leder fel och ta vara på det som leder rätt. Men det verkar tyvärr gå trögt med den pedagogiska utvecklingen i svensk skola. En dagsaktuell undersökning visar dessutom att samma pedagogiska miss överförs i svenska elevernas läxläsning.I Finland tas den gjorda läxan upp i undervisningen för att ge eleverna återkoppling. I den svenska skolan tenderar man hoppa över återkopplingen och därmed troligen även relevansen för eleven att förstå meningen med läxan.
Svensk skola måste lära sig att det inte räcker att göra läxan, man måste också lära sig av läxan. Eller som man skulle sagt på engelskalektionen: learn the lesson.