Sparkad rektor kritiserar arbetsgivaren
I korta ordalag meddelade förvaltningschefen Eva Andersson och Rolf Bengtsson, verksamhetschef för grundskolan, ”att han inte längre hade ett rektorsuppdrag för Bjärnum 4-9”. Samma dag informerades personalen via mejl om att Håkan Arvidsson inte längre var rektor.
Håkan Arvidsson beskriver att beskedet kom som en blixt från klar himmel. – Jag känner mig oerhört kränkt. Jag kan icke för mitt liv begripa varför man gjort så här, resonerar han.Håkan skickades hem med beskedet att han fram till ett uppföljande möte skulle arbeta med sin pågående rektorsutbildning.Han kopplade in facket och krävde att få jobbet tillbaka. Detta misslyckades.
I stället kom man efter förhandlingar överens om att han skulle sluta med 14 månadslöner. Idag är han kritisk till barn-och utbildningsförvaltningen som arbetsgivare. – Man sysslar med gammaldags, svart pedagogik. Man säger att du ska vara duktig och lydig, men inte på vilket sätt eller med vad, konstaterar han.
Förvånade och bestörta var också hans medarbetare på Bjärnums skola.Det framgår av det bitvis känslosamma brev kollegiet skickat till förvaltningen och den politiska ledningen. – Att byta rektor två veckor in på terminen känns som ett ytterst förhastat och oprofessionellt beslut. (Det sätt som beslutet meddelades till kollegiet via ett mejl förstärker detta) Vi har inte fått någon möjlighet att tala om vad vi tycker. Sättet det har hanterats på upplever vi som ett förfärligt övertramp mot rektor, personal, föräldrar och inte minst eleverna, skriver man.
Vidare uttalar brevet ett totalt stöd för Håkan Arvidsson som rektor på skolan.– Håkan är en ledare som har stöttat oss vid såväl kränkningar från elever och föräldrar som anmälningar. Var finns vårt skyddsnät nu? Men personalens protester vägde lätt. Håkan Arvidsson skulle bort.Skälen då?Ja enligt det så kallade särskilda uppdrag han fick av arbetsgivaren i samband med att ytterligare en ny ledningsorganisation skulle träda i kraft vid förra årsskiftet, skulle han förbättra sig på vissa punkter när det gäller hantering av elevärenden, personalärenden samt budgethantering.
Fyra uppföljningsmöten hölls, varav Håkan Arvidsson efter en kort stund under det fjärde och sista mötet fick sparken.Protokollen visar att arbetsgivaren varit missnöjd med hanteringen av vissa personal- och elevärenden samt budgeten.Det framgår också att Håkan och arbetsgivaren haft olika syn på vad som skett i olika ärenden.Inte någonstans i protokollen från uppföljningsmötena antyds att arbetsgivaren funderar på att göra sig av med honom. – Klagomålen på mig kände jag väl till, men konsekvenserna är helt orimliga, anser han.
Håkan Arvidsson är också mycket kritisk till förvaltningens arbete med ledningsorganisationen. Och det är han inte ensam om.I somras skickade kommunens rektorer in en gemensam skrivelse där den nya organisationen kritiserades för att vara illa genomtänkt.
Omorganisationen genomfördes efter att den förra skolorganisationen, bara efter något år, dömts ut i en revisionsrapport som ohållbar, eftersom den innebar att rektorerna i princip inte kunde ägna sig åt något pedagogiskt ledarskap alls.Men inte heller den nya organisationen togs väl emot bland rektorerna: ”Vi kan också konstatera att när man lagt ner skolområdena tog man också bort områdescheferna. Deras arbetsuppgifter har till stor del lagts ut på befintliga rektorer det vill säga arbetsbördan har ökat. Matematiken är enkel – färre personer skall göra samma arbete!”, heter det bland annat i det omfattande brevet.
– Ledningens arbete präglas av vilset, visionslöst förvaltande, sammanfattar Håkan Arvidsson.Håkan Arvidsson har arbetat 24 år som lärare varav åtta på Västerskolan och elva i Hässleholms kommun.Han hade arbetat som rektor på Bjärnums skola i tre år när han tvingades sluta. Men sina egna ord beskriver Håkan Arvidsson sitt arbete som rektor på skolan bland annat så här, efter att han formulerat sina tankar i skrift:
”Jag anser att arbetsgivaren utsatt mig för en alldeles för hög arbetsbelastning i kombination med bristande, och oftast obefintligt stöd, vilket inneburit en orimlig arbetssituation. Trots det har jag ändå klarat att leda skolan framåt. De brister som arbetsgivaren har påtalat förklaras mer än väl av den stora arbetsbördan och det uteblivna eller ringa stöd jag fått.Jag har under min tid som rektor på Bjärnums skola prioriterat det pedagogiska arbetet på skolan på bekostnad av möten, kurser och administrativt arbete. Denna prioritering har kostat mig mitt arbete. Hade jag gjort tvärtom hade jag suttit kvar som rektor. ”
Han hänvisar till att han går tredje året på rektorsutbildningen och att han jobbar i enlighet med den, det vill säga som en i skolvardagen närvarande ledare. Håkan Arvidsson konstatera att detta inte är ett arbetssätt som förvaltningsledningen i Hässleholm uppskattar. – Verksamheten är bra om alla papper är i ordning och budgeten är i balans. Signalen är tydlig: ”Håll käften och håll budget”, summerar Håkan Arvidsson.