Problemet med stora bonusar
Blygsamheten underlättas lite av att han just fått en löneförhöjning på 74 procent. Numera kan han motiveras till det hårda arbete han säger sig prioritera av en årslön på 2.3 miljoner. Vi har tursamt nog marknadsekonomi och det är inget fel i att tjäna bra med pengar på att göra ett bra jobb. Men det finns också den vanliga frågan att ta hänsyn till: hur vill företaget uppfattas? Ett av Swedbanks tillkortakommanden, som togs upp på bolagsstämman, var att kunderna inte är nöjda. För de flesta företag är detta ett rätt stort problem. Min mor arbetade till exempel på Swedbank i decennier, men använde sig av en annan bank efter hon slutat i företaget, eftersom de hade bättre kundservice. Sedan har vi det lilla problemet med att man lurat sparare med fonden Robur, som marknadsfördes som en sak och sköttes som en annan, samtidigt som man tog höga avgifter för denna ”service”.Missnöjda kunder och fonder som förvaltas på ett sätt som kan ses som bedrägeri: inom Swedbank förtjänar det 74 procents lönehöjning till dess blygsamme, hårt arbetande styrelseordförande. Vi får hoppas att banken har en bra PR-avdelning. Det ska bli intressant att se hur man vänder detta till sin fördel.