I Pjätteryd utanför Älmhult har Linbu ett av sina centrum. Ledare för samfundet är Hallstein Farestveit (nedre bilden)

Kan vara en av Sveriges farligaste

Killeberg/Älmhult I mer än tre decennier har en sammanslutning som kallats en av Sveriges farligaste sekter varit verksam i trakterna kring Killeberg och Älmhult. Hur kom denna sammanslutning till och vad är det som gör att den påstås vara så farlig? Norra Skåne har sökt svaren och kan idag presentera ett unikt dokument över Linbusamfundet.

Det är den 8 april 1976 och i en orientaliskt möblerad femrummare i Lund kryper tolv personer runt på alla fyra på ett långt led. I spetsen av tåget kryper en man som de andra kallar Läraren. Själv kallar han sig Mr Hallstein och talar med en otydlig, nästan viskande röst. Gruppen är iskall, tycker han. Men den innehåller massor av energi och för att frigöra den så måste alla krypa runt, runt.
När krypandet är över sätter sig alla i en cirkel för att fortsätta lyssna på Läraren, som bara talar engelska, trots att han är norrman. Han är den ende i rummet som får kalla sig själv ”I”, alla andra måste referera till sig själva som ”it” eller ”this person”. Han talar om att människan är en maskin, att hon är försatt i ett sömntillstånd och måste väckas. Och det är denna väckningsprocess som sker i hans samfund, hävdar han.

En av de tolv runt Läraren är Ola Gustavsson, en teologistudent som med bandspelare bestämt sig för att infiltrera detta sällskap, som kallar sig Joula – Glädjens och solens samfund. Hans rapport, som publiceras i den nyandliga tidskriften Sökaren, blir den första offentliga blicken i detta samfund. Läraren, eller Hallstein Farestveit som han egentligen heter, är en norrman som något år tidigare hade kommit till Lund efter att ha spenderat tid i USA. Med sig hem därifrån hade han ett hopkok av idéer hämtade ur den armeniske mystikern George Gurdjieffs tankegods. Gurdjieff hade under första halvan av 1900-talet spritt sin lära om den fjärde vägen, en väg till ett högre och klarare medvetande. Genom att fokusera sin energi skulle Gurdjieffs följare kunna nå dit han själv hade nått, till en högre medvetandegrad. Vägen dit gick ofta genom hårt kroppsarbete, lite sömn, fastor och timtal av extatisk dans. Gurdjieffs idéer har ibland ansetts öppna för sektbildningar om de praktiseras på fel sätt.

Kort efter Ola Gustavssons artikel bytte rörelsen namn till Linbusamfundet och köpte två fastigheter i Killeberg och i Pjätteryd ett par mil bort, fastigheter som rörelsen än idag äger. Här organiserades arbetskollektiv och i Killeberg började man tillverka smycken, som sedan medlemmarna reste runt och sålde. Men det var också nu de första tecknen på att allt inte stod rätt till i Hallstein Farestveits nyandliga bygge kom. 1979 publicerade Kvällsposten en serie reportage om Linbusamfundet under titeln ”Den mystiska sekten” och året efter gjorde Saxons Veckotidning ett liknande reportage.
Nya rapporter om missförhållanden och sekteristiska tendenser kom under 80- och 90-talen och sektforskaren Karl-Erik Nylund klassade Linbusamfundet som en av Sveriges fem farligaste sekter.
Än idag finns verksamheten kvar i trakterna kring Killeberg och Älmhult.

Läs hela reportaget i dagens papperstidning! Vi berättar om sektens verksamhet idag och intervjuar norske Björn, som levde åtta år med Linbu och vittnar om psykisk tortyr och omänskligt hårt arbete.

Senaste nytt omOsby

Torsten Karlson gräver i tidningsarkivet.

Dagens fråga

Kan du lita på Skånetrafiken?

Loading ... Loading ...