Dyra snabbtåg kan lånas upp utomlands
Det tycker Karin Svensson Smith (MP) ny ordförande i det tungt vägande trafikutskottet.– Detta är en långsiktig finansiering, som innebär en mycket viktig injektion i den svenska infrastrukturen, förklarar Karin Svensson Smith.Hon jämför med industrialiseringen av Sverige på 1800-talet. Då var Sverige fattigt och underutvecklat med en statskassa som i princip gapade tom.– Vi lånade upp stora summor utomlands, som sedan resulterade i en enorm utveckling med nya företag som genererade intäkter, som gjorde landet modernt och rikt. Vi står inför en liknande utmaning i dag, menar Karin Svensson Smith. Statskassan är förvisso inte tom, men landet kan inte på egen hand betala de enorma investeringar som behövs till snabbtåg och fyrspår på södra stambanan. I höst ska prövningen av fyrspåret mellan Malmö och Lund vara klar. Nästa etapp, som ligger längre fram i tiden är att bygga vidare med fyra spår till Hässleholm. – Vi ska bygga om landet till att bli oberoende av fossila bränslen. Vägtransporterna står i dag för den stora delen av koldioxidutsläppen. Industrin och uppvärmning av hus har nästan lämnat det fossila beroendet, fortsätter Karin Svensson Smith.S- och MP-regeringen planerar med stöd av Vänsterpartiet väsentliga höjningar av kilometeravgift- en och bensinskatten. De pengarna behövs till att betala slitaget på redan befintliga vägar och upprustning av järnvägen.– Det vi kallar för Sverigebygget kan inte förlita sig på enbart dessa finansieringar. I dag liknar det närmast ett korthus. Höjda banavgifter drabbar trafikoperatörerna, som hamnar i en sämre konkurrenssituation jämfört med väg- och flygsektorn. Det gynnar inte omställningen till ett hållbart transportsystem, säger Karin Svensson Smith.Hon vill hänga av de tunga kostnaderna för vägslitaget från investeringar i stora järnvägssatsningar och öppna för en ny finansiering genom upplåning istället.På måndagen träffade SJ:s vd Crister Fritzon, landshövding Margareta Pålsson, Skånes Handelskammares ordförande Stephan Müchler och Karin Svensson Smith folk från näringsliv, universitet och resenärer till en konferens i Lund om järnvägens utveckling.Region Skåne, en rad kommuner och företag har redan som resepolicy att tåg ska vara normalt resande i tjänsten.Panelen fick en skur av förslag från deltagarna om vad som krävs för att göra tågåkandet attraktivare. Marknadsföringen måste bli mycket bättre och miljöaspekten måste framhållas tydligare. Sverige har i dag 76 arbetsmarknadsregioner som knyts samman av flera länstrafikbolag, SJ och olika tågföretag. Finansieringsmodellerna är många. Slå ihop länstrafikbolagen i södra Sverige, var ett förslag.– SJ bör få tillbaka sitt samhällsuppdrag. Det räcker inte med samhällsansvar, menar Karin Svensson Smith.