Allt är inte glögg som glimmar
Redan bland de gamla grekerna var det populärt med kryddat varmt vin. Men först på 1890-talet blev glöggen en svensk jultradition som bitit sig fast. Varje år skålar vi i mer än tre miljoner liter glögg och det mesta säljs kring jul och nyår, visar siffror från Systembolaget.Under flera år har det dykt upp allt fler kreativa varianter, med experimentella smaker som "arraksboll", "lakrits" och i år "lavendel". Men svenskarna är svårflörtade.- De senaste åren har det faktiskt varit en återgång till traditionell glögg, snarare än experimentella smaker. Men något vi ser nu är att ekologisk glögg blir allt mer populär, säger Therese Elmgren, pressekreterare på Systembolaget.
En glädjande tanke för vinskribenten Jens Dolk, som säger sig försöka stå för nytt och modernt tänkande i en ganska traditionalistisk bransch.- Men när det kommer till glögg vill jag faktiskt ha det traditionellt. Jag vill däremot slå ett slag för en närbesläktad dryck: glühwein. Det är en fantastisk dryck när man står utomhus med rimfrost i andedräkten, som man kan dricka mer av utan att få sockerbeläggningar på tänderna.