Nilssons vinnare i valet
– Det är bestämt att vi ska trycka, det står i vårt avtal. Men vi vet inte i dag hur många valsedlar det handlar om, berättar Anders Jacobsson, VD på företaget.
Nilssons tryckeri med 20 anställda har tryckt valsedlar sedan 1994. En konkurrent snuvade dem på vårens EU-val men till gångna höstens val tryckte man 300 miljoner valsedlar.Om valet är politiskt ovälkommet så är det mer välkommet för Nilssons tryckeri.– Det är helt klart positivt för vår verksamhet, hösten har varit tuff när det gäller beläggningen förklarar Anders Jacobsson.
Företaget, som 70-års jubilerade den 14 november, verkar i en starkt pressad bransch. När man inte trycker valsedlar är det förbrukningsprodukter för kontor och konferens som gäller.– För tio år sedan fanns det 25-30 företag i branschen i Sverige. Det har minska till fem-sju aktörer i dag. Konkurrensen är hård, det är bara priset som räknas, konstaterar han.Förklaringen är att behovet av den här typen av trycksaker minskar tack vare teknikförändringen. Allt mer flyttas över från papper till nätet.– Stora kunder som försäkringsbolag och banker använder inte lika mycket papper som tidigare, berättar Anders Jacobsson.Nu rustar man alltså för beskedet från valmyndigheten. – Vi förbereder oss genom att diskutera så att alla medarbetare är med och kan ställa upp. Vi måste gå upp till två, treskift för att klara tryckningen, säger Anders Jacobsson.
Hur stor ordern blir är inte känt och Nilssons ska trycka tillsammans med H-tryck i Markaryd.– Till att börja med behövs bara en tredjedel så många valsedlar, eftersom det bara handlar om ett val, till riksdagen, och inte tre val, konstaterar Anders Jacobsson som räknar med att man får fem, sex veckor på sig att klara tryckningen.