Inget ”Nä nä-svar” på ”Jo jo-frågan”
Det var i början av november som Skånskan avslöjade att den finländska staden Joensuu gärna ville förkorta namnet på sin kollektivtrafik – från ”Joensuun seudun Joukkoliikenne” till ”Jojo”.Men då var Skånetrafiken, som äger namnet, tveksamma.– Det är ett registrerat varumärke inom EU och det här handlar ju också om kollektivtrafik så jag har väldigt svårt att se hur vi ska kunna gå med på det, sade Ulrika Mebius, presschef på Skånetrafiken vid tillfället.Skånetrafiken beslutade 2007 använda ett kontantlöst biljettsystem. Efter tester blev det nya Jojo-kortet tillgängligt för allmänheten i oktober 2009.I samband med införandet av Jojo-kortet registrerade Skånetrafiken varumärket hos Patent- och registerstyrelsen.Något den lilla finländska staden Joensuu nu upptäckt. I Joensuu, som ligger i Norra Karelen och gränsar till Ryssland i öster, genomfördes en förnyelse av kollektivtrafiken under sommaren.Juha-Matti Alanen, logistiker i Joensuu skrev till Skånetrafiken och bad om tillåtelse att få använda deras registrerade varumärke ”Jo jo” i stadens kollektivtrafiktjänst.I skrivelsen nämner man att det rör sig om en begränsat, ”väldigt litet och lokalt” område i östra Finland.– Joensuuregionens lokaltrafik är en kommunal myndighet som varken har behov eller intresse av att expandera. På tisdagen fick Skånetrafiken ett nytt brev från Juha Matti Alanen och Joensuu:– Vi har kontakt er i ett brev daterat 20 oktober 2014 i vilket vi ber om användarrättigheter till varumärket Jojo. Vi ber er vänligen om ett svar angående dessa rättigheter.Ulrika Meibus ursäktar dröjsmålet, men berättar att Skånetrafiken utrett frågan och att ett svar ska skickas ”i dag eller i morgon”.Och svaret blir ”Ja ja”.– Vi ser inga hinder mot att de använder Jojo.Juha Matti Alanen i Joensuu blir glad över Skånetrafikens besked – som han får via tidningen.– Jättekul – vi är jätte glada. Jojo blir så mycket bättre att använda än Joensuun seudun joukkoliikenne.