Annons

Ett lockrop på fler turister

Osby Fem kommuner ska ta vara på varandras styrkor
Osby • Publicerad 8 maj 2015 • Uppdaterad 24 november 2021

De fem kommunerna är förutom Osby även Kristianstad, Hässleholm, Östra Göinge och Bromölla. Dessa kommuner har nu gått samman för att utveckla besöksnäringen i nordöstra Skåne.

Processen kommer att ta cirka två år och drivas enligt en modell som med framgång har använts för att öka besöksantalet i andra områden. Första mötet hölls i veckan på Borgen i Osby där arbetet med den grupp som ska föra processen framåt tog sin början.– Vi ser alla fram emot samarbetet där aktörer inom besöksnäringen och representanter från kommunerna ska samverka för att utveckla vårt fantastiska område, säger Eva Berglund som är turiststrateg inom Kristianstad kommun.Genom samverkan och nya arbetssätt är det tänkt att både fler besökare och mer pengar ska flöda in i regionen.Vid olika workshops kommer deltagarna att titta på hur man ska kunna ta bättre vara på olika säsonger och teman. En stor del handlar om att titta på utlandsmarknaden där man räknar med att det finns en möjligt att locka till sig fler besökare.

Annons

Initiativet till den här processen har tagits av Tourism in Skåne. och arbetet kommer att drivas av en processgrupp med representanter från besöksnäringen samt kommunala tjänstemän. I processgruppen finns representanter för företag inom både boende, mat, handel och olika aktiviteter. Här är det tänkt att man ska hitta olika styrkor i områdena och att det inte bara ska handla om sommaraktiviteter.Anna Nordstrand som jobbar i Osby kommun med bland annat turismfrågor tyckte att första mötet var positivt och att det fanns ett stort engagemang bland deltagarna.

Hon berättar om liknande processer som gjorts på andra ställen och där man kommit fram till att turisterna redan var på plats men att olika näringsställen inte hade öppet. Genom att förlänga sin säsong kunde de öka sin omsättning.Anna Nordstrand berättar också att just Tourism in Skåne är till god hjälp med sin kunskap om besökarna.Tyskland, Nederländerna, Danmark och Polen är både närliggande och intressanta. Men även länder som Ryssland och Kina ser man som en möjlighet.– Vi måste skaffa kunskap om vad våra utländska besökare vill ha och anpassa våra produkter efter deras behov, inte efter vad vi själva vill sälja eller tror att de vill ha, säger Anna Nordstrand.

Helén FingalssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons