GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ägget är teater på flera olika nivåer

recension Gunilla Wedding har sett premiären av Unga Teaterns Ägget.
Publicerad 5 september 2015 • Uppdaterad 24 november 2021

Ägget på Unga Teatern i Malmö är en fantastiskt fin föreställning som fungerar på många olika nivåer. I publiken denna premiärförmiddag fanns ett gäng barn från Karl Johansskolan och ett antal vuxna och jag tror att vi alla kände oss träffade rakt i både hjärta och hjärna.

Ägget bygger på Lennart Hellsings filosofiska bilderbok med samma namn från 1978 där ett ägg funderar över livet, över att bli någonting och vad som händer när man blir det man tror att man vill bli.På Unga Teatens scen tronar ägget i ett fågelbo och är snarare det centrum som föreställningen rör sig runt än dess huvudpersoner. I stället är det skådespelarna Erik Olsson och Sandra Stojiljkovic som tar över äggets filosoferande och gör det till sina tankar om ägget och om sig själva.Ägget kan bli deras lilla barn som de ska pyssla om men också har stora förväntningar på. Eller så kan det bli ett dyrbart konstföremål i Silvia och kungens salong eller så kan de bli precis vad det vill och få vad det önskar sig – som armar, ben, mun och ögon, ja kanske rent av hur många kroppsdelar det vill.

Erik Olsson och Sandra Stojiljkovic leker fram föreställningen och glider lätt i och ur olika roller och funderingar och arbetar hela tiden aktivt med att göra den unga publiken delaktiga och låta deras respons bli en del i helheten.Hela föreställningen genomsyras av en fin fingertoppkänsla för precis hur mycket publiken kan vara med för att det ska fungera och när tunga tankar behöver brytas för skämt och skoj. En känslig stund är äggets orangea mardröm med kuslig musik och ballonger med påmålade ögon och munnar. Precis när man känner att det är snudd på för läskigt blir mardrömmen en gul och glittrig bra dröm som avslutas med att Erik Olsson rockar loss i Docent Döds ”Solglasögon”.Det här är också en föreställning där scenografi, kostym och mask är genomtänkt in i minsta detalj från skådespelarnas äggvita dräkter med gula och orangea detaljer till de äggformade kuddarna i vitt, gult och orange som den yngsta i publiken får sitta på eller de vita bänkarna med äggsprickor i som är till för oss lite äldre.

Efter halva föreställningen kläcks ägget och genom en välgjord spricka i skalet lockas en tufsig fågel av obestämbar ålder med stora plirande ögon och rufsiga fjädrar ut. Här höjs tempot när Sandra Stojiljkovic kliver in i fågelrollen och Erik Olsson blir lekkamrat och den som genom att gå in i olika roller uppfyller fågelns önskemål om att bli stor, stark och vacker.Ägget förvaltar en fin barnbok väl och tillför också en dos egensinnig humor, publikengagemang och lyckas verkligen nå ut.Själv sitter jag med tårar i ögonen i slutet av föreställningen när drömmarna vi själva inte kan uppfylla ska uppfyllas genom ett nytt ägg – föräldrarnas förhoppningar om att barnen ska uppnå det vi själva inte uppnår. Jag tänker på drömmarna hos alla de föräldrar som med risk för eget liv korsar Medelhavet och Europa – många gånger för för att barnen ska ha en chans att bli någonting.Långsökt kanske men sådana tankar kan en fin föreställning föda, lika mycket som den underhåller, får oss att reflektera över oss själv och känna att det inte spelar någon roll om man är fem eller femtio år. Man kan tycka om samma föreställning ändå. Då är det också riktigt, riktigt bra.

Fakta:

SCEN

Ägget

Scen: Unga Teatern, Malmö

Av Lennart Hellsing

Dramatisering: Anders Andersson, Erik Olsson, Sandra Stojiljkovic

Regi: Anders Andersson

Konstnärlig rådgivning: Ada Berger

Scenografi och kostym: Karin Ragnarsson Ljus: Sven-Erik Andersson

Mask: Agneta von Gegerfelt

Illustration: Fibben Hald

Äggtillverkning: Kari Ståbi Skådespelare: Sandra Stoljilkovic, Erik Olsson

Gunilla WeddingSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.