GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Bara ett företag har skrivit på uppropet

Hässleholm Hittills har över 600 företag, organisationer och myndigheter skrivit på det upprop för en östlig sträckning av den höghastighetsbana som ska byggas.Men bara ett företag i Hässleholms kommun har skrivit på.
Hässleholm • Publicerad 21 september 2015 • Uppdaterad 25 november 2021
Så här kanske det skulle kunna se ut om höghastighetsjärnvägen mellan Lund och Malmö byggs på pelare ovanför marken. Det kan ett stort svenskt byggbolag tänka sig, enligt uppgifter i Sydsvenska Dagbladet. Foto: Ramböll
Så här kanske det skulle kunna se ut om höghastighetsjärnvägen mellan Lund och Malmö byggs på pelare ovanför marken. Det kan ett stort svenskt byggbolag tänka sig, enligt uppgifter i Sydsvenska Dagbladet. Foto: Ramböll

Över 600 företag, med totalt 55 877 anställda, har skrivit på uppropet på www.hoghastighetsbanan.se - det handlar om företag från 20 olika kommuner och det är allt från enmansföretagare till företag med tusentals anställda. Bland de företag som skrivit på uppropet finns många i Växjö som ligger utmed den planerade höghastighetsbanan.Men många företag finns också i Karlskrona, Sölvesborg och Kalmar, orter som inte ligger utmed järnvägen men som indirekt kan få nytta av en höghastighetsjärnväg.Ett företag i Hässleholms kommun finns på listan, Stoby Måleri AB, med drygt 400 anställda.

Stefan Olsson, Stoby Måleri AB, varför har ni skrivit på uppropet?– Höghastighetsbanan kan förbättra för pendlarna som har problem med ständiga avbrott, och dessutom är tåg miljövänligt, svarar han.Naturligtvis hoppas företaget också på positiva effekter på byggande i exempelvis Hässleholm, något som kan ge fler arbetstillfällen.– En höghastighetsbana är positivt för Hässleholm och viktigt för hela Skåne, tillägger han.

– Tillsammans med Kristianstad arbetar Hässleholm för att bli en ny tillväxtmotor i Skåne. Den ökade rörligheten för näringsliv, arbetstagare och studenter kommer att ge oss goda förutsättningar att stärka våra städers attraktionskraft och bidra till regionens tillväxt. Det säger kommunalrådet Lena Wallentheim (S) i en kommentar på nätverkets hemsida. Hon tillägger:– Men för att detta ska lyckas behöver det också finnas en bra koppling till Smålandskommunerna Växjö och Älmhult.

I den pågående Sverigeförhandlingen förordar Hässleholms kommun en sträckning av höghastighetsbanan via Älmhult och Växjö. Det skulle möjliggöra ett närmare samarbete med Ikea, som är en oerhört viktig arbetsgivare i vår region, och även underlätta för kommunens ungdomar att studera på Linnéuniversitetet, enligt kommunalrådet.Kristina Thorvaldsson som är Växjö kommuns projektledare för Nätverket Höghastighetsbanan, kommenterar:– Det märks hur viktig den här frågan är för företagen och därmed också för jobben och utvecklingen av arbetsmarknaden i den här regionen. Enligt Thorvaldsson har intresset i Växjö ökat ännu mer sedan visionen för hur ett nytt stationsområde i Växjö blivit klar, där man kan se hur en ny järnväg skulle kunna knytas samman med staden.

Just nu arbetas det för fullt med nyttoberäkningarna som den 1 oktober, lämnas in till Sverigeförhandlarna. Beräkningarna ska redovisa vilka nyttor som kan uppstå i kommuner och regioner längs de nya höghastighetsjärnvägarna. Nyttorna som ska redovisas är bostadsnytta, resenärsnytta, miljönytta, arbetsmarknadsnytta, näringslivsnytta och social nytta. Beräkningarna är ett viktigt underlag i de kommande förhandlingarna.

Hans Bryngelson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.