Klassisk musikal med nytt fokus

Vem är den där Henry Higgins egentligen? Vad händer med honom när han möter blomsterflickan Eliza?
Regissören Anna Novovic ville titta närmare på en av musikalvärldens ikoner. Nu gör hon det när My fair lady spelas på Skåneturné med ett alldeles speciellt par i huvudrollerna.

My fair lady på turné
My fair lady är ett samarbete mellan Helsingborgs stadsteater och Malmö Opera. Musikalen spelas på Helsingborgs stadsteater 18- 20 februari,
Malmö Opera 24-28 februari, Helsingborgs stadsteater 3-13 mars,
Landskrona teater 18-19 mars, Helsingborgs stadteater 22-24 mars,
Kristianstads teater 30-31 mars, Lunds Stadsteater 2-3 april,
Borgen Osby 6 april,
Ystads teater 9 april,
Hässleholms kulturhus 16 april och Helsingborgs stadsteater 28 april-13 maj.
Vilken är er favoritsång i My fair lady?
Lindy Larsson: – Det är när ensemblen sjunger på kapplöpningsbanan Ascot. De sjunger så bra, den här härliga ensemblen. Deras röster! Det låter fantastiskt om dem. Ascot Gavotte heter sången. Man är omringad av dessa fantastiska röster.
Annica Edstam: – Jag måste säga den sista sången som Higgins sjunger. (I’ve grown accostumed to her face i original, red:s anm). Även om min Higgins inte sjunger så många toner. Det är öppnandet av människan.

Lindy Larsson gör rollen som språkprofessorn Henry Higgins, han som ska lära blomsterflickan Eliza att tala rent. Eliza spelas av Annica Edstam. I kväll är det premiär på Helsingborgs stadsteater.
Att musikalen berättar en spännande historia och har fantastisk musik, som dessutom fanns i ett för en turnéproduktion passade arrangemang för två flyglar, hade Anna Novovic redan kläm på. Som regissör behövde hon också en infallsvinkel som kunde trigga i gång tankarna kring musikalen.
– Det som jag slogs av när jag såg filmen för många år sedan var att jag tyckte att de två huvudkaraktärernas relation var så outforskad. Jag fick inte fatt i vad som fanns i relationen mellan Eliza och Higgins, säger hon.

Att Eliza vill förändra sitt liv till något bättre än omständigheterna bjuder är något som alla förstår.
– Men vad är hans utveckling i historien? Det förblir oklart. Han slutar där han börjar, det är som om det inte hänt så mycket med honom. Det var något jag ville utforska, säger Anna Novovic.
Rollbesättningen blev en nyckel till det hela.
– Att Lindy Larsson ville ta sig an rollen var viktigt. Han har tillgång till en maskulinitet, samtidigt som han har en skörhet. Jag ville se om han kunde bidra med fler dimensioner till den här rollen.

Nästa fråga var hur man skulle hitta en artist som kunde matcha honom.
– Och där kommer Annica Edstam in och gör ett kraftfullt porträtt. En Eliza som dels är i samma ålder, så det blir inte en historia om en ung flicka och en äldre man. Det blir i stället en historia om två människor som har helt olika förutsättningar i livet och som vill olika saker.

Higgins förändrar Eliza och ger henne redskap att fullfölja sina drömmar.
– Men i vår version så gör hon detsamma med honom. Hon förändrar honom på ett psykologiskt plan, han gör en tydlig psykologisk resa och det tror jag publiken är intresserad av, säger Anna Novovic.
Professor Higgins är inte en roll man i första hand förknippar med Lindy Larsson, som på Malmö Opera/Malmö stadsteater bland annat gjort Che i Evita och konferenciern i Cabaret. Och när Lindy fick frågan om rollen blev han ganska förvånad och frågade sina vänner.
– Du är ju ingen Higgins! sa de. Jag tittade på filmen och pratade mycket med Anna som sa att hon inte ville ha mig för att vara Rex Harrison. Då började jag läsa manuset och upptäckte att jag att jag är väldigt lik Higgins på många sätt.

Nu har Lindy Larsson hittat sin egen tolkning av rollen.
– Jag har hittat min Higgins. Han skiljer sig mycket från filmens. I vår version går han från att vara en slags Gud eller geni till att vara en krossad människa.

Eliza stiger uppåt, medan Higgins faller. Och Lindy Larsson känner en viss ömhet för sin rollkaraktär, trots att han beskriver Higgins som vidrig i sitt kvinnohat och sitt sätt att behandla Eliza.
– Han är så komplex, vilket är intressant. Han kan allt om språk, men kan inte kommunicera. Han föraktar känslor, men är själv extremt emotionell. Det jag tagit fram är hans ensamhet, hans sorg, han sår och tillkortakommanden. Han är en av världsdramatikens mest självgoda män, men också – i vår version – en trasig människa, isolerad, ensam. Han är känslomässigt blockerad. Han föraktar kvinnor, som han tycker är fyllda av känslor och ointelligenta. Han är egentligen rädd för att känna någonting.

På sluttampen inser Higgins i alla fall att han vant sig vid Elizas ansikte, att hon kommer och går. Att han älskar henne.
Annica Edstam har spelat rollen som Eliza en gång förut, då i Kristianstad. Den här gången blir det något annorlunda.
– Eliza synar, säger Annica Edstam om sin karaktär. Hon är streetsmart, van att kunna klara sig och att behöva syna folk. Hon måste kunna göra sig en uppfattning om en människa oerhört snabbt för att inte hamna i trubbel. Men hon kommer med rent uppsåt i att vilja komma någon annanstans, bort från livet med sin alkoholiserade pappa. Hon är modig som vågar ta det här ögonblicket, ta chansen på gatan.
Fokus ligger på relationen mellan Higgins och Eliza.
– Det handlar om hur mycket en människa kan förändra en annan, säger Annica Edstam.

Att ge sig ut på turné är roligt, och speciellt eftersom det är på Skåneturné, tycker Lindy och Annica. I Skåne finns en stor publik som är intresserad av och kunnig i genren.
– Det ska bli kul att åka ut med den här, jag tror vi kommer att ha jättekul, säger Lindy Larsson.
– Ja, historien är magisk, den finns i våra celler, säger Annica Edstam.

Fakta: My fair lady
My fair lady är ett samarbete mellan Helsingborgs stadsteater och Malmö Opera. Musikalen spelas på Helsingborgs stadsteater 18- 20 februari, Malmö Opera 24-28 februari, Helsingborgs stadsteater 3-13 mars, Landskrona teater 18-19 mars, Helsingborgs stadteater 22-24 mars, Kristianstads teater 30-31 mars, Lunds Stadsteater 2-3 april, Borgen Osby 6 april, Ystads teater 9 april, Hässleholms kulturhus 16 april och Helsingborgs stadsteater 28 april-13 maj.

Vilken är din favoritsång i My fair lady?

Lindy Larsson: – Det är när ensemblen sjunger på kapplöpningsbanan Ascot. De sjunger så bra, den här härliga ensemblen. Deras röster! Det låter fantastiskt om dem. Ascot Gavotte heter sången. Man är omringad av dessa fantastiska röster.

Annica Edstam: – Jag måste säga den sista sången som Higgins sjunger. (I’ve grown accostumed to her face i original, red:s anm). Även om min Higgins inte sjunger så många toner. Det är öppnandet av människan.

My fair lady på turné
My fair lady är ett samarbete mellan Helsingborgs stadsteater och Malmö Opera. Musikalen spelas på Helsingborgs stadsteater 18- 20 februari,
Malmö Opera 24-28 februari, Helsingborgs stadsteater 3-13 mars,
Landskrona teater 18-19 mars, Helsingborgs stadteater 22-24 mars,
Kristianstads teater 30-31 mars, Lunds Stadsteater 2-3 april,
Borgen Osby 6 april,
Ystads teater 9 april,
Hässleholms kulturhus 16 april och Helsingborgs stadsteater 28 april-13 maj.
Vilken är er favoritsång i My fair lady?
Lindy Larsson: – Det är när ensemblen sjunger på kapplöpningsbanan Ascot. De sjunger så bra, den här härliga ensemblen. Deras röster! Det låter fantastiskt om dem. Ascot Gavotte heter sången. Man är omringad av dessa fantastiska röster.
Annica Edstam: – Jag måste säga den sista sången som Higgins sjunger. (I’ve grown accostumed to her face i original, red:s anm). Även om min Higgins inte sjunger så många toner. Det är öppnandet av människan.