Ledarhundar nekas åka med
Sedan två och ett halvt år tillbaka är schäfern Nessa synskadade matte Anna-Lena Päkkiläs bästa vän och har förenklat hennes vardag kraftigt.
– Hon betyder allt och ger möjligheten att på ett säkert sätt kunna ta sig ut i friheten och samhället, säger hon.
Anna-Lena Päkkilä berättar att hon upplevt problem med hur ledarhundar och deras förare bemöts i samhället. Inte minst har hon tråkiga upplevelser från Skånetrafikens färdtjänst, genom vilken hon vid upprepade tillfällen stött på chaufförer som helt sonika vägrat att ta med hennes hund i bilen.
– Många chaufförer är underbara och ska ha en eloge. Men de finns också de som är livrädda för hundar. Jag vill främst rikta kritiken mot Skånetrafiken som måste informera och utbilda sina chaufförer bättre, säger hon.
Vid flera tillfällen har hon anmält händelserna, men inte fått någon särskild respons på vilka åtgärder som vidtas.
– De säger att det som hänt är tråkigt, men sen händer det inte mycket mer, säger hon.
Färdtjänst är en viktig del i vardagen både för synskadade och för personer med andra funktionshinder. Utan dem har de ofta svårt att röra sig längre sträckor utanför hemmet och därför är det viktigt att de också känner sig trygga under färden.
– Man är i ett utsatt läge som synskadad - du ser varken vart du är på väg eller hur chauffören ser ut. Samtidigt är du väldigt beroende av dem, säger hon.
– Bara för att man har ett funktionshinder betyder inte det att man sitter hemma, tillägger hon.
Joakim Borgudd vid Skånetrafikens presstjänst tycker att det aktuella fallet låter beklagligt och berättar att de generellt inte upplever att förarnas bemötande av ledarhundar är ett vanligt problem. Han betonar ändå vikten av att det inte får hända.
– Det är grundläggande att sådant här ska fungera. Man ska aldrig behöva vara osäker, säger han.
Om bemötandet likväl blir fel är det viktigt att Skånetrafiken informeras.
– Vi vill gärna att man vänder sig till vår kundtjänst så att vi kan ta det vidare till berörd förare och stämma av vad som gått fel.
Alla förare som kör färdtjänst måste i nuläget plugga in en utbildningshandbok och sedan klara av ett teoriprov med slumpvis utvalda frågor i ämnet för att de ska bli certifierade.
Joakim Borgudd berättar att mycket av ansvaret för utbildning och uppföljning ligger på entreprenörerna.
– Får vi in klagomål tar vi det alltid med entreprenörerna och finns det kunskapsbrister måste de så klart åtgärda dem.
– Vi försöker se till att entreprenörerna hjälper förarna att få den kunskap de behöver om det kommer klagomål på beteende och bemötande, säger han.