Jakob Mjöbring är digital strateg till yrket, men författandet har funnits med sedan skoltiden. Efter tio års filande på kammaren var det så dags för Jakob Mjöbring att lansera sin första bok Köld. Handlingen har kopplingar till fordonstestbranschen. Foto: Matthew Phillips

Nya bilar har en central roll i deckardebut

DEBUT. Jakob Mjöbring är journalisten som blev digital strateg. I jobbet är han ständigt uppkopplad men periodvis har han kopplat ner för att fila på sina bokmanus. Köld är den första kriminalromanen av tre om Katja Lyss.

Hans yrke är kommunikation. Till vardags arbetar han på en PR-byrå i Umeå, på fritiden bloggar han om digitaliseringens påverkan på samhället. Han gillar att skriva och ända sedan skoltiden i Laholm har han närt en dröm om att få formulera sig förbehållslöst, utan uppdragsgivare.
Under perioder de senaste tio åren har han frigjort tid för att koncentrerat kunna ta sig an sina skrivprojekt och i bästa fall hitta tillbaka till skrivlusten han kände som barn.
– Det bästa jag gjorde under min skoltid var att få skriva en uppsats i valfritt ämne. Det var så roligt och den lustfyllda känslan har jag haft med mig hela livet, säger han.

Av tre manus lanseras nu den första kriminalromanen i trilogin om Katja Lyss, en norrländsk specialpolis med tre mordutredningar framför sig. Handlingen är förlagd till Norrland, kring Kittelfjäll och Arjeplog, men med internationella kopplingar. Jakob har tagit fasta på Arjeplog som magnet för fordonstestbranschens årliga biltester av nya modeller som lockar bilpaparazzis från hela världen.
– Det finns en tanke med utlandsanknytningen. Tyskland gör mycket kriminalserier, men jag tror inte att jag ska bli jättekänd och ekonomiskt oberoende av det här! Jag släpper böckerna för min egen skull. Allt annat är bonus.
Böckerna har fått mogna fram i lugn och ro. Jakob har givit skrivprocessen nödvändig tid och det har betalat sig i form av att handlingen kommit till liv.
– Det har varit otroligt roligt att få gå in i den världen och styra. Saker har hänt som jag inte tänkt skulle hända och det är egentligen därför det har tagit sådan tid.

Jakob Mjöbring, som är uppvuxen i Laholm, har bott norrut i 15 år. Det föll sig naturligt att skriva om det närmast omkring honom, även om hembygden fortfarande ligger honom varmt om hjärtat.
– Jag har en sörlännings blick på Norrland, för mig är det fortfarande häftigt att bo här, jag fascineras av miljöerna, de tomma ytorna och landskapet.

Hur lanserar en reklamare sin egen bok?
– Jag är på gång med att skriva igenom den andra boken och jag tänkte bjuda in läsarna att vara med att påverka hur historien gestaltar sig. Jag föreläser själv dagarna i ända för företag om hur de ska bli bättre på att bjuda in kunderna! Får se om det funkar som pr-trick, men det borde ligga i tiden!, säger han och fortsätter:
– Vilken nivå det blir på återstår att se, men jag tänker att jag vill fördjupa upplevelsen av den fysiska romanen och skapa något mer än en passiv produkt.
Jakob Mjöbring lever stora delar av dagen i den digitala världen, han är speciellt intresserad av utvecklingen av sociala medier och varthän digitaliseringsprocessen tar mänskligheten.
I arbetet med böckerna blev han själv medveten om digitaliseringens framfart och fick skriva om bland annat passager om polisens arbete och sätt att kommunicera på.
– Böckerna skrevs innan alla sociala medier fanns, så jag behövde uppdatera till modern tid.

Om det kunde bära sig skulle Jakob inte misstycka att kalla sig författare på heltid. Han kan se sig själv i den rollen. Men att han helt skulle byta inriktning och satsa på den karriären håller han för osannolikt, även om han har det i blodet – mamma Gull Mjöbring skrev böcker om pappa Rickards släktgård i Mellby.
Spänd inför boksläppet på Porsche Center i Umeå är han, trots nerverna, nöjd med sin prestation.
– Jag hoppas och tror att den bär lite grann och håller kvalitet, säger han ödmjukt.
– Även om jag är van att skriva och läses av många känns det lite läskigt. Det här är något jag fabulerat ihop. Vi får se vad folk tycker.