Hälsosam mat för alla handbollsfrälsta
– Vi har ökat med nästan 250 barn- och ungdomslag på 2 år. Och ungefär 100 lag står i kö och kommer inte med, berättar Mats G Jönsson, vd för Åhus Beachhandboll.
Årets evenemang kommer med flera nyheter. Ett samarbete har inletts med anti-mobbningsorganisationen Friends.
– Eftersom vi vänder oss mycket till barn och ungdomar är de en naturlig partner för oss. Vi kommer till exempel att skänka all pant på området till dem, vilket är ganska stora summor, säger Mats G Jönsson.
En annan nyhet är att maten ska få en mer hälsosam inriktning. Varje år säljs över 100 000 flaskor läsk och 10 ton pommes frites på området. Nu ska fler vegetariska alternativ och även så kallade food trucks finnas på området.
– Vi har sett över maten och försöker göra den bättre och mer hälsosam. Det ska finnas många valmöjligheter så att alla får äta vad de vill, säger han.
Just valmöjligheter och arrangemanget utöver själva handbollsspelet är något som hamnat mer i fokus i takt med att tävlingen växt.
– Det räcker inte längre att arrangera en bra handbollstävling, utan vi måste ha en bra helhet för att alla ska bli nöjda.
Ett tak för antal deltagare har enligt Mats G Jönsson nåtts och deltagarantalet kommer inte kunna höjas till nästa år.
I stället kommer fokus ligga just på att utveckla evenemanget.
– Vi har inte helt hängt med på alla punkter, vi skulle exempelvis varit längre fram när det gäller parkering och andra infrastrukturfrågor på området.
– Det är lite synd att vi inte kommit längre. Förhoppningsvis har områden kunnat utvecklas till 2017, säger han.
Avslutningsvis framhåller Mats G Jönsson vad han tycker är bäst med Åhus Beachhandboll.
– Det roligaste är att alla människor är så glada.