Askungen åker ut på sommarturné

Det blir mer än bara kärlek när Skånska Operan sätter upp Askungen i sommar. På scen ges plats för hämnd, mobbning och förlåtelse men också humor.

När Skånska Operan sätter upp Giaocchino Rossinis Askungen tar sagan sin början i en obestämd men nutida miljö.
– Vi vill knyta samman Askungen med hur världen är i dag, säger producenten Åsa Jensen under en presskonferens på Bäckaskogs slott den 27 juni.
Hon berättar att de därför valt att förlägga handlingen på en flyktingförläggning.

Genom Askungens fantasi förflyttas sedan publiken till sagovärld kantad av överdådiga kostymer, spirande kärlek, hämndlystnad och komiska intriger.
– I början är vi tre flickor på en flyktingförläggning, men när vi går in fantasin blir vi systrar till Askungen. Eftersom det är hennes fantasi, eller hennes skämtsamma hämnd, blir vi mer och mer skruvade. Så skruvat som det bara kan bli i en Rossini-opera, säger Felicia Gyllenstig Serrao som spelar Tisbe, en av de elaka styvsystrarna.
I rollen som Askungen syns Erika Tordeus, som tidigare varit med i bland annat Skånska Operans uppsättning av Rigoletto och nu senast Carmen.
– Det är en stark Askungen som på grund av omständigheter har fått lägst ställning i hemmet. Men hon är stark och stolt och tror på jämlikhet. Hon ger inte upp sig själv bara för att vara de andra till lags eller charma prinsen, säger hon om sin roll.

För Erika Tordeus, som inte gör en hemlighet av att hon känner ett starkt motstånd till all form av mobbning, ligger operans budskap varmt om hjärtat.
– Under hela operan så blir Askungen mobbad. Om barn och ungdomar kommer och tittar på föreställningen kommer de se det, men också att det inte är okej. Att man inte behöver ge igen på de som mobbar utan att man kan förlåta och blir vänner sen.
Felicia Gyllenstig Serrao slits mellan att trivas som elak och att vilja be om ursäkt:
– På ett sätt är det väldigt kul att spela elak. Det är nytt för mig. Men både jag och Freja Frisk, som spelar den andra styvsystern, bad i början väldigt mycket om ursäkt till Erika, berättar hon.

Det blir en mångbottnad föreställning, där mobbning och avstampet på en flyktingförläggning är bara en del av operan. Det ryms också kärlek mellan prinsen och Askungen, även om den inte är som i Disneys version. I stället möts publiken av en prins som vill bli älskade för den han är.
– Ofta hamnar prinsen i skymundan men här gör prinsen också ett val att välja kärleken. I uppsättningen får prinsen på något sätt ett lika högt värde som Askungen, säger William Baker som spelar prinsen.
I operan görs en överenskommelse mellan prinsen och kammartjänaren Dandini, spelad av Tor Lind.
De byter skrud och identitet för att ge prinsen en chans att finna äkta kärlek. En handling som öppnar upp för komiska och omständigheterecklingar.
Som låtsas-prins i turkos sammet trivs Tor Lind som fisken i vattnet.
– Allt det här är väldigt nytt för honom och han tar i lite för mycket som prins. Men det är kul med en överdriven roll, säger han.
– Det är en komisk opera, skjuter Erika Tordeus in.
Hon fortsätter:
– Prinsen och Askungen är normala medan de andra är komiska och överdrivna. Det blir en väldig kontrast.
Askungen har premiär på Bäckaskogs slott den 2 juli. Efter tre föreställningar där fortsätter operan till bland annat Hovdala slott och Palladium i Malmö. Allt som allt blir det 22 föreställningar.