Skånemoderater säger nej till snabbtåg
I ett pressmeddelande skriver oppositionsledaren i Region Skåne Carl Johan Sonesson (M):
"Vi har sett att höghastighetsprojektet blivit en gökunge som äter upp alla resurser och riskerar pendlingsmöjligheterna i Skåne i dag för eventuellt framtida långdistanståg, säger , Det moderata beslutet ger möjlighet att släppa fram andra nödvändiga åtgärder. Det är bara att hoppas att den rödgröna minoritetsregeringen är öppen för breda lösningar"
– För skånsk arbetsmarknad och tillväxt är det absolut viktigaste att infrastrukturen inom Skåne och södra Sverige är ändamålsenlig, fortsätter Carl Johan Sonesson. För oss är det viktigare att förflyttas snabbt mellan orterna i södra Sverige än att till varje pris kunna åka lite fortare med tåg mellan Malmö och Stockholm.
Moderaterna anser vidare att det krävs mer kapacitet med fyra spår på järnvägen Malmö-Hässleholm och att Västkustbanan måste till slut bli tvåspårig hela vägen. Och underhållet av järnvägen måste också ses över liksom att vägsystemet måste säkras och ses över. Till exempel måste E22 bli färdig och E65 utbyggd hela vägen Malmö-Ystad.
– Vi behöver ett helt Skånepaket av insatser istället för höghastighetsbanorna där Skåne skulle kopplas på först i sista etappen om tjugo år. I det tidsperspektivet är det viktigare att planera för den andra förbindelsen över Öresund vid Helsingborg, säger Pontus Lindberg (M), vice ordförande in regionala utvecklingsnämnden.
– Vi behöver helt enkelt tre körfält i varje riktning på motorvägarna kring Malmö, Lund och Helsingborg och två på hela E22 och E65. Och vi behöver ledningar och signaler på järnvägen som inte havererar hela tiden. tillägger han.