Seriemördarjakt i New Orleans

Deckarspalten

Trots att den är rejält otäck är den amerikanska debutanten Ray Celestins Yxmannen (Kalla Kulor förlag) också den charmigaste deckaren jag läst i år.
Vi befinner oss i New Orleans och året är 1919. En seriemördare som av uppenbara skäl fått namnet Yxmannen sprider skräck i staden och med stadig hand komponerar Celestine ett fängslande kriminaldrama där tre sinsemellan mycket olika personer är lika ivriga att fånga Yxmannen.
I snabb takt introduceras 19-åriga Ida som är sekreterare hos den klassiska detektivbyrån Pinkerton, Michael Talbot som är kriminalinspektör och Luca D’Andrea som har varit polis men precis har avtjänat fängelsestraff för sitt samröre med maffian. Alla tre har sina högst privata orsaker att vilja fånga den beryktade mördaren – Ida vill bli en riktig detektiv, Luca vill tjäna pengar så han kan återvända till Italien och Talbot vill göra ett bra polisarbete samtidigt som han har en tung, privat hemlighet att bevaka.
Till sin hjälp har de tre hjältarna ett antal personer som bygger ut bokens persongalleri med ytterligare fängslande personer som till exempel Talbots unga assisten den föräldralösa irländaren Kerry, Lucas älskarinna kreolskan Simone, för att inte tala om Idas sidekick den unge och lovande trumpetaren Lewis ”Louis” Armstrong (!). Eftersom Yxamannen bygger på händelser som inträffade på riktigt i New Orleans 1918-1919 får man anta att den unge trumpetaren har en verklig förebild också. Celestine använder även brev som antas vara den verklige seriemördarens brev.
Ray Celestins historiska New Orleans pulserar, doftar och lever och de tre ihärdiga gåtlösarna tar med oss läsare till allt från maktens boningar till de allra fattigaste kvarteren i en stad fylld av motsättningar mellan olika nationaliteter, mellan svarta och vita och fattiga och rika, en stad som har ett pulserande nöjesliv men också en nattsvart baksida av kriminalitet, narkotikamissbruk och prostitution. Vem av de tre huvudpersonerna som lyckas bäst i mörfarjakten ska jag inte avslöja men Celestin lyckas i alla fall fantastiskt bra med att ro detta imponerande deckarbygge i land och jag rekommenderar läsning varmt.

Från New Orleans 1919 kan den som vill sedan ta sig till dagens Sydafrika där Deon Meyers sympatiska kriminalare Bennie Griessel står inför sin kanske tuffaste yrkesutmaning i Kobra (Weyler). Det börjar med mord på flera livvakter och kidnappning av en okänd engelsman på en lyxig kombination av hotell och vingård. På platsen hittas patronhylsor märkta med en kobra och det hela utvecklas snabbt till rafflande drama där de vanliga polisernas utredning kolliderar med diverse länders underättelstjänster. Samtidigt med detta raffel på högsta politiska nivå får vi också följa en betydligt mer jordnära tråd där ung ficktjuv som gör allt för att hans syster ska kunna ta sig igenom läkarutbildningen blir inblandad genom att han lyckas stjäla helt fel plånbok. Och naturligtvis har den nyktra alkoholisten Bennie Griessel sina egna problem att fajtas med utanför jobbet – denna gång är de av lite oväntat slag.
Meyer är en mästare på att blanda bladvändardramatik med starka personporträtt och nedslag i dagens Sydafrika och det bjuder han på även i Kobra.