Christian Ryltenius har regisserat den nya Bamsefilm som har premiär på juldagen.Foto: Anna Lindblom
Den nya filmens elaka skurk är ingen mindre än den välbekante Krösus Sork.

Ny Bamsefilm – och sedan en till

Film Jodå, regissören Christian Ryltenius är lite nervös inför premiären, även om minnet av förra filmens välvilliga mottagande lindrar nervdallret en smula.
På juldagen går den andra Bamsefilmen upp på biograferna, men hos Malmöbaserade Sluggerfilm har man redan inlett arbetet med film nummer tre.

Christian om …
… skillnader mellan förra och nya Bamsefilmen: ”Berättelsen i den nya filmen är ännu mer filmisk. Den har en längre båge. Och den är mer spännande. I förra filmen jobbade vi inte alls med magi, men nu är det häxor och fantasy.”
… filmens målgrupp: ”Barnen i filmen har blivit lite äldre sedan förra filmen. Om de gick i trean då så går de kanske i femman nu. Målgruppen är i grunden densamma, kanske fyra till sex år, men jag tycker absolut att den funkar för betydligt äldre barn också.”
… förra filmens skurk, Reinard Räv: ”Magnus Härenstam gjorde en fantastisk insats där. Han var ju väldigt sjuk under röstinspelningen, men vilken kämpe han var! Och så bra det blev.”
… nya filmens skurk, Krösus Sork: Han är precis så härligt girig och manipulerande som han ska vara. Dessutom gör Jonas Karlsson en fantastiskt bra röst åt honom.”
… om vad som är svårt med att rita Bamse: ”Att figurerna är så spikade. Alla vet exakt hur allt ska se ut, och man ser direkt om något är fel. Om Bamses öra sitter snett märks det direkt.”
… om att vårda arvet efter Rune Andréasson: ”Det är jätteviktigt. Skalman måste få vara Skalman. Om han plötsligt skulle ställa sig och dra vitsar kanske vi skulle få några goa skratt, men det skulle liksom inte stämma.
… framtiden för tvådimensionell animerad film: ”För tio år sedan trodde alla att den skulle försvinna. Men så blev det ju inte! Animerade, handtecknade berättelser fungerar fortfarande bra, särskilt för de minsta barnen.”
Bamse och häxans dotter
Produktion: Sluggerfilm och Tre vänner
Manus: Ida Kjellin, Sofie Forsman
Regi: Christian Ryltenius
Röstregi: Maria Blom
Premiär: 25 december 2016
Åldersgräns: Barntillåten
Längd: 1 timme 5 minuter
Röster: Morgan Alling, Steve Kratz, Ia Langhammer, Tea Stjärne, Laura Jonstoij Berg, Jonas Karlsson
Berättarröst: Tomas Bolme
Sluggerfilm
Filmbolaget grundades i Malmö 2004 av Christian Ryltenius och Michael Ekblad. Förutom Bamse och tjuvstaden har man på senare tid bland annat gjort filmen om Molly Monster och en tv-produktion om spindlarna Imse och Vimse.

Sluggerfilms första Bamsefilm, Bamse och tjuvstaden (även den gjord tillsammans med produktionsbolaget Tre vänner), hade premiär i januari 2014 och gick hem hos både kritiker och publik.
– Det var förstås väldigt skönt för oss. Även om vi visste att vi hade gjort en bra film så måste den ju tas emot bra också. Om filmen inte får någon publik så kvittar det ju hur bra den är, och då har man lagt ner fruktansvärt många timmar, veckor och helger helt i onödan.
För en animerad film är, förstås, inget man snor ihop på en kafferast. Det första steget i den långa processen är att skapa ett manus.
– Sedan gör man något som kallas för story sketches, där man bryter ner historien till stillbilder, nyckelsituationer, för att se vad i manuset som funkar och inte funkar, rent visuellt.
Sedan ska det ritas storyboards, konstrueras bakgrunder och mejslas fram oräkneliga detaljbilder av allt från kanintungor till rosenblad.
Alla moment i det Christian Ryltenius kallar för förproduktionen görs i Malmö (och till viss del av frilansar på annat håll i landet), vilket i praktiken betyder att all konstnärlig utformning och allt som har med själva berättelsen att göra ritas och skrivs i Sverige.
– Och jo, vi jobbar fortfarande med papper och penna, betonar Christian Ryltenius och visar de höga travar av skisser som belamrar ritborden i Sluggerfilms studio vid Lilla Torg.
Men allt görs inte i Malmö. Ungefär 100 tecknare i Taiwan behövs också, för att sy ihop slutresultatet. Så jobbar de flesta nu för tiden, förklarar Christian Ryltenius. Så kallade inhouse-produktioner, där varenda filmruta har ritats på plats i den svenska studion, är en utrotningshotad art.
– Fast visst görs det fortfarande. Filmen om Imse och Vimse har vi gjort helt och hållet in house, och Elsa och godnattsagorna.
I Bamse och häxans dotter, som den nya filmen heter, introduceras Lova och hennes mamma häxan, helt nya karaktärer i Bamses universum. Får man göra så? Christian Ryltenius skrattar.
– Ja! Och faktum är att jag tycker att vi har lyckats väldigt bra med just det där, att behålla balansgången mellan gammalt och nytt.
Ett kännetecken för allt som har med Bamse att göra är att det ska finnas en tydlig sensmoral, och Häxans dotter är inget undantag.
– Den handlar mycket om att komma utifrån, att vara annorlunda, och att ändå inte betraktas som något farligt eller främmande. Att vi måste ta hand om varandra även om vi är olika. Det känns som ett fint budskap, och minst sagt dagsaktuellt.
Häxans dotter har alltså ännu inte hunnit ha premiär, men manusarbetet inför Bamsefilm nummer tre är redan i full gång, avslöjar Christian Ryltenius.
– Ja, nästa film kommer att heta Bamse och jakten på dunderklockan, berättar han och så levererar han en lång rad spännande detaljer om vad dunderklockor är för något, och varför de måste jagas, innan han hejdar sig.
– Nej, det här får jag nog inte berätta ännu.

Så hur länge måste vi tåla oss?
– Planen är att filmen ska ha premiär till jul 2018. Det blir en något snabbare produktionstakt än vi haft hittills, men å andra sidan har vi fått upp massor av rutin vid det här laget, och produktionsteamet kommer i hög grad att vara detsamma, så det ska nog gå bra.

Christian om …
… skillnader mellan förra och nya Bamsefilmen: ”Berättelsen i den nya filmen är ännu mer filmisk. Den har en längre båge. Och den är mer spännande. I förra filmen jobbade vi inte alls med magi, men nu är det häxor och fantasy.”
… filmens målgrupp: ”Barnen i filmen har blivit lite äldre sedan förra filmen. Om de gick i trean då så går de kanske i femman nu. Målgruppen är i grunden densamma, kanske fyra till sex år, men jag tycker absolut att den funkar för betydligt äldre barn också.”
… förra filmens skurk, Reinard Räv: ”Magnus Härenstam gjorde en fantastisk insats där. Han var ju väldigt sjuk under röstinspelningen, men vilken kämpe han var! Och så bra det blev.”
… nya filmens skurk, Krösus Sork: Han är precis så härligt girig och manipulerande som han ska vara. Dessutom gör Jonas Karlsson en fantastiskt bra röst åt honom.”
… om vad som är svårt med att rita Bamse: ”Att figurerna är så spikade. Alla vet exakt hur allt ska se ut, och man ser direkt om något är fel. Om Bamses öra sitter snett märks det direkt.”
… om att vårda arvet efter Rune Andréasson: ”Det är jätteviktigt. Skalman måste få vara Skalman. Om han plötsligt skulle ställa sig och dra vitsar kanske vi skulle få några goa skratt, men det skulle liksom inte stämma.
… framtiden för tvådimensionell animerad film: ”För tio år sedan trodde alla att den skulle försvinna. Men så blev det ju inte! Animerade, handtecknade berättelser fungerar fortfarande bra, särskilt för de minsta barnen.”
Bamse och häxans dotter
Produktion: Sluggerfilm och Tre vänner
Manus: Ida Kjellin, Sofie Forsman
Regi: Christian Ryltenius
Röstregi: Maria Blom
Premiär: 25 december 2016
Åldersgräns: Barntillåten
Längd: 1 timme 5 minuter
Röster: Morgan Alling, Steve Kratz, Ia Langhammer, Tea Stjärne, Laura Jonstoij Berg, Jonas Karlsson
Berättarröst: Tomas Bolme
Sluggerfilm
Filmbolaget grundades i Malmö 2004 av Christian Ryltenius och Michael Ekblad. Förutom Bamse och tjuvstaden har man på senare tid bland annat gjort filmen om Molly Monster och en tv-produktion om spindlarna Imse och Vimse.

×