Torsby nästa! Det är mycket att läsa på innan Anders Åberg och hans co-driver Björn Johnsson kan starta i Rally Sweden.

Först SM-fullträff – Rally Sweden nästa

B-förare och seger i SM-debuten. Men skräll? Egentligen inte enligt nysatsande Anders Åberg.
– Jag vet inte hur bra jag är egentligen – det är det vi ska ta reda på under året, säger Hässleholms MK-föraren som körde hem 25 poäng i Söderhamn.

Efter flera års frånvaro gjorde Anders Åberg comeback i rallysammanhang i Asfaltscupen ifjol.
Inför 2017 har satsningen trappats upp. Rejält.
HLMK-föraren drog till Finland och köpte sig vinnarbilen från det finska mästerskapet, en Peugeot 208 R2 med 200 hästkrafter.
SM-seriens sex deltävlingar i otrimmat 2WD finns på programmet och toppas med starten i Rally Sweden – en dröm som Anders Åberg och Björn Johnsson är på väg att förverkliga.

Efter en mjukstart som föråkare i Bergslagsrallyt drog allvaret igång i Söderhamn där svenska eliten körde om de första SM-poängen och medaljerna i SM-sprinten.
Flera av konkurrenterna råkade ut för punkteringar på den sju kilometer långa sträckan som kördes två gånger. Men Åberg och tillfällige kartläsaren Christoffer Svensson höll sig mitt på vägen och struntade i kurvornas riskabla genvägar.
Efter första sträckan låg Åberg tvåa efter Fjugestas Mikael Jirvelius. Reprisen gick mycket snabbare och den förde upp Anders Åberg på förstaplatsen.

Var det en skräll?
– För många andra verkade det som att det var en stor skräll. Men tittar man bara på klassen borde en pallplats vara möjlig eftersom vår bil betraktas som den snabbaste. Det var vi och två till som skulle kunna vinna klassen rent prestandamässigt. Och jag har alltid höga krav på mig själv.

Den första SM-deltävlingen blev speciell med tanke på att enbart de två första sträckorna ingick i SM. Till den avslutande sprinten kvalificerade sig 40 bilar totalt.
– 75 mil enkel resa för 14 kilometer SS. Jag tycker det är löjligt att ha det så även om jag förstår tanken bakom, att få med alla de bästa till SM-sprinten. Jag tror att det finns smartare sätt.
Bilen gick som en klocka i Söderhamn och det känns givetvis skönt.
– Tidigare har jag alltid slagit ur underläge. Men om jag inte vinner nu så är det i alla fall inte bilens fel. Sedan vet jag att det går att förbättra bilen mycket med väghållningen.
Åberg hann bara hem och säga hej till familjen, tvätta bilen och kolla över grejerna innan det var dags att bege sig norrut igen tillsammans med co-drivern Björn Johnsson.

Det fanns aldrig någon tvekan att köra SM – bara dagarna före Rally Sweden?
– Jag är väl tillräckligt dum i huvudet för att köra ändå, skrattar Åberg och berättar att han kunde köra med viss marginal i Söderhamn.
Det finns betydligt mer att plocka ut av bilen.
– Jag hoppas att det finns mycket kvar att ge i SM-sammanhang. Körmässigt är jag rätt långt ifrån gränsen tror jag. Sedan får man inte överila sig heller, för då kan det bära till skogs.
Att ställa sig på startlinjen till Rally Sweden är få förunnat.
– Jag vet egentligen inte vad vi har att köra för rent sportsligt utan det är framförallt upplevelsen vi är där för. Och så blir det en bra erfarenhet inför nästa SM-deltävling i Östersund.
– Både jag och Björn har stått där ute i skogen, tittat och tänkt: ”fasiken vad det går långsamt”. Vi hoppas att det ska se snabbare ut när vi kommer, säger Anders och skrattar.

Oavsett resultatet i Värmland har Anders Åberg fått en rivstart i nya bilen.
– Jag ser fram emot säsongen och hoppas att jag kan hålla bilen hel. Det kan bli Rally Finland i sommar, det är nästa dröm efter Rally Sweden.
För klubbkamraten Johan ”Kalle” Green slutade den första SM-deltävlingen i moll. En tidig punktering förstörde dagen för Green och kartläsaren Kevin Athley som slutade långt ner i resultatlistan och nollade i SM-tabellen.