Annons

163 miljoner i cykelsatsning

Lund • Publicerad 7 februari 2017 • Uppdaterad 25 november 2021

Bland de styrande politikerna råder en stor enighet om att det är nödvändigt att satsa på cykeltrafiken i centrum och tillgängligheten till Lund C.

Annons

Det största av de tre cykelgaragen ska ligga på Bangatan, med en ramp ner från Clemenstorget och en annan strax söder därom.

I paketet ligger också tre cykelbanor. För dessa står politikerna enade. Det rör sig om sträckorna Bangatan-Spolegatan (beräkna kostnad åtta miljoner vara Lund står för sex), Allhelgona kyrkogata (2,5 miljoner, varav 1,88 är Lunds del), Byggmästagatan (6,5 miljoner, 4,88 för Lund) och slutligen Åldermansgatan (fem miljoner varav 3,75 för Lund).

Annons

En annan farhåga är kostnader som kan uppkomma på grund av de ledningar och kulvertar som ligger i Bangatan, vissa så gamla som från järnvägsbygget på 1850-talet.

Emma Berginger (MP), tekniska nämndens ordförande, håller inte alls med.

bild 1/4
För dyrt att gräva ner dem, anser Christer Wallin (M), oppositionsledare.
Lägena för de tre planerade underjordiska cykelgaragen är inte bestämda exakt. Det görs när detaljplanerna tas fram.
Lund har ett stort antal cyklister. På många håll i centrum är det inte sällan lätt kaos när det inte finns tillräckligt med cykelparkeringar.
De underjordiska garagen får kosta, tycker Emma Berginger, (MP).
För dyrt att gräva ner dem, anser Christer Wallin (M), oppositionsledare.
Lägena för de tre planerade underjordiska cykelgaragen är inte bestämda exakt. Det görs när detaljplanerna tas fram.
Joakim StiernaSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons