Första, andra, tredje – slopa även flygskatten
I fredags meddelades att den planerade bankskatten inte blir av. Det av regeringen beställda utredningsförslaget fick för hård kritik av remissinstanserna.
I söndags kom nästa besked om att en fram till dess hyllad skatt skulle läggas på is. Lastbilsskatten, som skulle beskatta avstånd, skrotades redan innan utredningsförslaget lades fram. Men tillräckligt mycket var känt för att opinionen mot en skatt som skulle drabba de glesast befolkade delarna av landet skulle tvinga regeringen att backa.
Nu är det dags för en tredje reträtt. Miljöpartiet tvingade fram ett löfte om att införa en flygskatt i Sverige. Den skulle läggas på bara flygresor som startar i Sverige.
Remissinstanserna har varit mycket kritiska också mot det här förslaget. Klimateffekterna, som är syftet med skatten, beräknas bli försumbart små samtidigt som konkurrenskraften drabbas hårt. Också denna skatt drabbar glesbygden svårast, där avstånden är stå stora att flyg är den enda praktiska möjligheten för många resenärer.
Många små flygplatser skulle påverkas hårt. I södra Sverige skulle en ökande del av flygresandet styras över till Kastrup. Både Sturup, Kristianstad, Ängelholm och Halmstad skulle hotas av minskad trafik och därmed kanske nedläggning.
Erfarenheterna från andra länder visar att det är en reell risk. När Nederländerna införde en egen flygskatt flyttade så mycket av trafiken till Tyskland och Belgien att skatten togs bort igen.
Ett viktigt skäl mot skatten är, som Konjunkturinstitutet påpekar i sitt remissvar, att flygresor inom EES-området numera omfattas av EU:s handelssystem med utsläppsrätter. Därmed kan miljöeffekten bli negativ om trafik styrs över till bil istället för flyg.
Så, Magdalena Andersson, gör en helomvändning också om flygskatten! Som du sa om lastbilsskatten, det är dumt att genomföra förslag som inte är bra.