Utställningar värda uppmärksamhet
Ulf Rollof – skulptör, målare, fotograf, installationskonstnär med mera – har varit aktiv på den svenska och internationella konstscenen i snart fyra decennier. Med sig själv, sina upplevelser, våndor och erfarenheter som navet i sitt konstnärskapande borde väl det mesta vara sagt vid det här laget? Men nej, snarare tvärtom, vilket också utställningstiteln Akut talar sitt tydliga språk om. Alltfler erfarenheter tränger sig på. Pockar på att bli synliggjorda, hakar sig på, förtydligar och fördjupar det tidigare upplevda.
Utställningen i Moderna Museet Malmös gamla Turbinhall omfattar 20 verk – bland dem ett par installationer som aldrig tidigare visats på det sätt som Rollof från början tänkt sig. Det ena är installationen Änglafällan från 1984, egentligen en ”landningsbana” för änglar som hänger lodrätt från taket i den 12 meter höga hallen och leder ner till en cirkelrund landningsplattform, liksom själva landningsbanan belyst av gamla Volkswagenblinkers som Rollof med möda rotat fram på gamla bilskrotsupplag.
Utan att göra anspråk på kronologi gör utställningen nedslag på olika platser i Rollofs konstnärskap.
Under senare år har måleriet tagit en allt större plats i Rollofs konstnärskap. I utställningen ingår, förutom ovan nämnda akvareller också fyra stora dukar, belysta inifrån så att de helst ska upplevas i ett mörkt rum. På dukarna smälter färger, former, han, hon och fantasier samman till surreellt och mångtydigt flödande bilder, scener där, för att citera surrealismens fader, André Breton, ”allting upphör att vara varandras motsats”. Min enda invändning mot Ulf Rollofs konst är att den kräver en bruksanvisning för att fullt ut bli förstådd. I avvaktan på att en utförlig katalog ska föreligga finns texter att tillgå. Missa dem inte – Ulf Rollofs konst är värd att bli sedd, också på djupet.
Värd uppmärksamhet är också sommarutställningen Textila Undertexter på Malmö Konstmuseum. Med tonvikt på svenska textilier illustrerar ett drygt 20-tal konstnärer textilkonstens utveckling från 1960-talet och framåt. Via pionjärer som Moki Cherry och nutidskonstnärer som Åsa Norberg och Jenni Sundén följer den det textila uttryckets ”klassresa” från konsthantverk till konst där textila material och uttryck jämställs med övriga konstformer. Titelns ”Undertexter” syftar på de närmast osynliga budskap som textilierna förmedlar. Essentiella frågor om religion, politik, manligt, kvinnligt.
KONST