Efter första genomförda ensamflygning. Foto Jan Basilius/Försvarsmakten
”Dop” efter första flygning i enkelkommando i SK 60. Foto Jan Basilius/Försvarsmakten
Walk around-check innan flygning. Foto: Privat
4. I full aktion i en SK 60.
Andreas har haft några veckors semester. Innan han återvänder till flygflottiljen ska han hinna med en Ironman i Kalmar. På bilden förklarar han hur en övning i stridsflygning kan se ut. Foto: Hans Bryngelson

För Andreas är det JAS 39 Gripen som gäller

Det var ingen barndomsdröm. Skola och utbildning var inriktad mot ingenjörsyrket. Men det blev annorlunda. Nu är Andreas snart färdigutbildad stridspilot i försvarsmaktens tjänst.

– Det var faktiskt en kompis på gymnasiet som lockade mig att söka in till utbildningen som stridspilot, berättar Andreas, 24 år, när han tar emot i föräldrahemmet i Hässleholm.
Han har haft några veckors semester och ska snart återvända till flygflottiljen i Såtenäs utanför Göteborg, som för tillfället är hans hem och arbetsplats.
Men vägen upp i luften har varit lång.

Han sökte in till den sex månader långa grundutbildningen för militärer, GMU, och tillbringade därefter två år på militärhögskolan i Stockholm.
– Det var ett stort antal tuffa testtillfällen jag fick gå igenom innan det blev klart att jag skulle bli stridspilot, berättar han och förklarar några av de många tester som skulle avgöra om exempelvis hans stresstålighet och simultanförmåga var lämpliga för att gå vidare.
Efter åren i Stockholm var flygskolan i Linköping nästa anhalt. Redan andra veckan bar det upp i luften i en SK60 som används som utbildningsplan. Sida vid sida med en instruktör fick han lära sig manövrerar ett flygplan.

– Men nu är det JAS 39 Gripen som gäller, och det är ett helt nytt sätt att flyga, inflikar han och gör jämförelsen mellan SK60 och JAS 39 Gripen som mellan en Volvo Amazon och en sprillans ny Ferrari.
Han medger att första passet i SK60 gjorde honom lite illamående.
Men som allt annat blir det en vana. Kroppen vänjer sig vid både farten och krafterna som uppstår när det går i 1 000 kilometer i timman.
– Det är en viss känsla när man flyger ett tiotal meter över vattnet och samtidigt vet att det går otroligt snabbt, tillägger han.

En arbetsdag på flygflottiljen ser ofta likadan ut varje dag. Väderbriefing med meteorologerna inför dagens flygning. Omfattande förberedelser av flygpasset innan det bär uppför i Gripen under en timma. Väl på marken igen utvärderar piloterna sin flygning. ”Ett lärande också det”.
– Dagen brukar jag avsluta med ett träningspass, förklarar Andreas och berättar att han den kommande helgen ska genomföra en Ironman-lopp i Kalmar, 3,8 kilometer simning, 18 mil på cykel och avslutning med ett marathonlopp.
– – Det är ett fantastiskt yrke och jag ångrar inte en sekund mitt val, avslutar han.