Hässleholm blir en viktig station längs höghastighetsbanan och Skånebanan. Uteblir kopplingspunkten hämmar det utvecklingen i norra Skåne, menar byggföretagare i området.

Byggföretag laddar

Hässleholm/Skåne Byggs Skånebanan ut är byggbolagen redo att växla upp byggandet.

Det lovar företagarna i Östra Skånes Byggförening och Byggföreningen Nordvästra Skåne.
Den 31 augusti släpper Trafikverket sitt förslag till nationell transportplan 2018-2019. Där beskrivs hur statens investeringar i infrastrukturen ska fördelas. I vår tar regeringen beslut. Den vill att bostadsbyggande och satsningar på främst järnvägar, men även vägar, ska kopplas samman.
Region Skåne pekar ut Skånebanan mellan Kristianstad och Helsingborg via Hässleholm, som en av de viktigaste satsningarna i Skåne vid sidan om fyra spår på stambanan, höghastighetståg och en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Den borgerliga oppositionen med SD lyfter även fram sexfiligt på motorvägen mellan Malmö och Helsingborg.

Byggföreningarna påminner om att Skånebanan är en av Sveriges mest trafikerade enkelspår.
– Trots detta är nordöstra och nordvästra Skåne fortfarande en tudelad arbetsmarknad. Det tar 80 minuter att pendla mellan Kristianstad och Helsingborg. Med en utbyggd Skånebana minskar pendlingstiderna till 45 minuter från Kristianstad och till 30 minuter från Hässleholm till Helsingborg. Det öppnar för helt nya möjligheter att bi och arbeta i olika delar av Skåne och därmed ökat bostadsbyggande, poängterar byggföreningarna.
Även höghastighetsbanan måste till, menar byggaktörerna. Den innebär att Lund-Hässleholm får fyra spår.
– Det avlastar Södra stambanan och förbättrar möjligheterna för kollektivtrafikens turtäthet. Förutom en utbyggd Skåne krävs fyra spår på stambanan med Hässleholm som kopplingspunkt.

Torsten Karlson gräver i tidningsarkivet.

Dagens fråga

Har du fikat på kafé i sommar?

Loading ... Loading ...