Annons

Med finskt foto i fokus

Kultur och Nöje Tidningens konstkritiker Britte Montigny recenserar katalogen till Landskrona Foto Views utställning om Finland.
Publicerad 23 augusti 2017 • Uppdaterad 24 november 2021

Sedan Landskrona en kort sensommarhelg 2012 arrangerade sin första fotofestival har stadens intresse för fotokonst snabbt eskalerat och på kort tid genererat det mångförgrenade projektet Landskrona Foto. Målet är att Landskrona redan 2020 ska ha etablerat sig som ett skandinaviskt centrum för fotokonst vilket hittills saknats.

I Landskrona Foto-konceptet ingår förutom utställningar och den årligen återkommande fotofestivalen (som i år infaller den 8-17 september) även ett forskningscenter och ett museum för fotohistoria.

Annons

Också Landskrona museum är indraget i projektet och står sedan 2014 som värd för Landskrona Foto View – årligen återkommande brett upplagda mönstringar av fotokonst från olika länder. Denna sommar står Finland i fokus. Inte bara för att vårt östra grannland just i år firar sitt 100-årsjubileum som självständig nation utan också – och främst – för att den fotokonst som skapats i landet under de senaste 25 år fått allt större internationell uppmärksamhet.

En välförtjänt uppmärksamhet. Inte för att utställningen gör något större väsen av sig – färre än tio fotografer är representerade – men utställningens brister kompenseras mer än väl av den så kallade ”katalogen” som Landskrona Foto i samarbete med Historia Media producerat som en väldokumenterad och rikt illustrerad bakgrund till utställningen.

I FIN – Landskrona Foto View: Finland. Från Livets universitet till Helsiniki School möter närmare ett fyrtiotal fotografer. Tillsammans illustrerar de Finlands häpnadsväckande fotografiska segertåg genom världen, med tyngdpunkt på de senaste ca 25 åren. Men också segertåget har en förhistoria som Elina Heikka, chef för Finlands Fotografiska Museum, i varje fall snuddar vid i sin inledande resumé av Finlands fotohistoria.

För övriga texter, framförallt de kortfattade biografiska presentationerna, svarar bland andra Hasselbladcentrets tidigare chef Hasse Person. Han har också kuraterat den besynnerligt magra utställningen som alls inte ger en rättvisande bild av det finska fotoundret.

I syfte att skapa kronologisk överskådlighet är såväl utställningen som katalogen indelad i tre avsnitt. Det första är tillägnat Pentti Sammallathi och några ur hans krets. Med sina svartvita, dokumenterande bilder där det fångade ögonblicket ständigt står i fokus framstår Sammallathi som Finlands motsvarighet till vår egen Christer Strömholm. Gemensam inspirationskälla och förebild: Henri Cartier-Bresson.

I det andra avsnittet presenteras Ulla Jokisalo som i sin kombination av collage (som dock dåligt låter sig urskiljas i katalogen) och fotokonst befinner sig på ljusårs avstånd från Sammallathis skildringar av ödebygder och deras invånare. I hennes verk möter omsorgsfulla, surrealistiskt komponerade iscensättningar som väcker associationer till så skilda konstnärer som Max Ernst, Louise Bourgeois och Ernst Billgren.

I det tredje avsnittet breder den finska fotokonsten ut sig. Under de ovannämnda ”ljusåren” mellan då och nu har fotot genomgått en explosiv utveckling vad gäller färg, format, digitalisering, monteringstekniker. I denna utveckling är Helsinki School navet.

Här återfinns mycket tidigt Arno Minkkinen som redan på 1970-talet väckte internationell uppmärksamhet med sina bisarra ”självporträtt”. Det är också här Esko Männikko och Elina Brotherus har sina rötter – ytterligare två förgrundsgestalter i den finska fotokonstens internationella framgångssaga. Alienation, melankoli, ödemarksstämningar är särskiljande nämnare för deras fotokonst. Närmast ett nationellt särdrag som också återfinns i många av de yngre fotografernas verk även om vyerna har vidgats så att de i dag famnar såväl ljuv lyrik som prismatisk konkretism.

Ett enda har jag att invända mot denna storslagna mönstring av finsk fotokonst och det är den totala frånvaron av mått. En grov miss då det knappast är ovidkommande om en bild är 15 x 18 cm eller 90 x 150 cm.

bild 1/3
Arno Rafael Mikkinen. Kuusamo, Finland 1976.
FIN. Landskrona Foto View – Från livets universitet till Helsinki School.
Ulla Jokisalo. Stand up, Unique Variation 2, 2010. Foto och collage.
Arno Rafael Mikkinen. Kuusamo, Finland 1976.
FIN. Landskrona Foto View – Från livets universitet till Helsinki School.
Fakta:

BOK/KONST

FIN

Landskrona Foto View: Finland – Från livets universitet till Helsiniki School

Britte Montigny
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons