Kärråkra tågdepå markarbete Håkan Falkboo
Kärråkra tågdepå markarbete Håkan Falkboo
Lastbilar med schaktmassor susar till och från området på Kärråkra flera gånger i minuten. Entreprenaden har kommit en bra bit på vägen med markarbetet, men ännu återstår att jämna ut marken, som lutar kraftigt, innan lokalerna kan konstrueras. Foto: Magnus Wahlström
I bakgrunden kan riksväg 21 skymtas.
Kärråkra tågdepå markarbete Håkan Falkboo
Kärråkra tågdepå markarbete Håkan Falkboo
Tillstånd har sökts och erhållit för att kunna ta bort de gamla stengärdena som finns på fastigheten.
Kärråkra tågdepå markarbete Håkan Falkboo

Miljarddepån på väg att ta form

Kärråkra Grävskoporna är djupt i jorden och området på Kärråkra som 2019 ska hysa en toppmodern tågdepå ljuder av febril aktivitet.
– Något så här stort bygger man inte utan att det märks, säger projektchefen Håkan Falkboo.

Att bygget av den nya tågdepån i Kärråkra är igång har knappast undgått många hässleholmare.
Satsningen ska i runda slängar kosta 1,5 miljarder kronor och beräknas vara färdigställd 2019.
Sedan spaden sattes i jorden har markarbetet varit i fokus för entreprenaden och en hel del arbete har hunnit genomföras på den tidigare obebyggda tomten.
En kraftig sanering har krävts eftersom området bland annat nyttjats som snötipp. Dessutom har avskräde från tågen tidigare dumpats där.
– Saneringen är klar nu, bekräftar Håkan Falkboo, projektchef på Regionfastigheter.

En annan stor del i markarbetet har varit att leda om dagvattnet. I dagarna har det arbetet blivit klart och nu är en dagvattenledning dragen från områdets mitt rakt västerut mot Almaån. Den nya ledningen kommer att slutbesiktigas i december.
Dessutom har arkeologer undersökt platsen. Håkan Falkboo berättar att arkeologerna fann två intressanta platser som undersöktes extra noggrant, en i söder och en norr.
– Men de hittade inget särskilt exceptionellt där, säger han.
Inför allt markarbete har området förstås även rensats upp. Fyra hus har rivits, de gamla biotopskyddade stengärdsgårdarna är borta (här betonar Falkboo att de sökt alla dispenser som krävts) och all skog är avverkad.
– Jag hörde någon som uppskattade att vi har tagit bort omkring 5 000 stubbar, konstaterar han.

Härnäst ska marken på området, som har fem meters lutning, planas ut och jämnas till innan arbetet med själva byggnaderna påbörjas. Totalt ska fem byggnader konstrueras; En tågverkstad, svarv, kombihall, städbyggnad samt själva plattformarna till tågen.
– Verkstadsbyggnaden blir den första etappen eftersom den är störst och besvärligast, säger han.

Håkan Falkboo återkommer flera gånger till projektets omfattning. Således menar han också att det inte är särskilt märkligt att närboende och passerande påverkats av arbetet.
– Klart att det är besvärligare att köra genom området. Vi har fått in en del klagomål, men inga av allvarligare art, säger han.

Vilken typ av klagomål?
– Till exempel att en lastbil står i vägen. Någon gång kördes vägen sönder så att det blev lerigt Det är den typen av klagomål.
Tågdepån är beräknad att vara att tas i bruk 2019 och Håkan Falkboo menar att de än så länge håller tidsplanen.
– Som det ser ut idag håller vi planen. Arbetet med dagvattnet tog dock längre tid på grund av allt regn. Vi utgick från böndernas rekommendation att göra arbetet under september och oktober, då det skulle vara som torrast. Men det blev ju inte riktigt så, säger Håkan Falkboo med ett lite uppgivet skratt samtidigt som han betonar att den sammantagna tidsplanen inte ska ha blivit påverkad av regnet.

Torsten Karlson gräver i tidningsarkivet.

Dagens fråga

Har du klimatångest?

Loading ... Loading ...

Veckans ibladningar