Annons

Kraschlandning i Östergötland

Publicerad 23 december 2017 • Uppdaterad 24 november 2021

– Det är ett vanligt misstag, att man tänker fel efter en halv roll, men du har ju tur som kan starta om, säger Rolf Gustafsson och lutar sig mot inställningspanelen i flygsimulatorn.

Annons

När simulatorn startats om försöker jag låta bli att lyssna på inre röster som viskar att redaktören är reinkarnation av Röde Baronen och flyger istället lugnt tillbaka till Malmslätt.

Vad som nästan direkt slår besökaren är hur unik samlingen är. Många av flygplanen är de enda exemplaren i världen alternativt ett av endast några få bevarade exemplar.

[contentcards url="http://www.skd.se/2017/12/23/minns-forsta-besoket-med-entusiastisk-far/" one_line="true"]

Många av flygplanen på museet är fortfarande flygdugliga – eller åtminstone nära nog. Om man kan hitta någon som både vill och kan.

Annons

När andra världskriget blir kalla kriget går det att bokstavligen kliva in i det svenska folkhemmets vardagsrum under denna tid. Här finns ett hem för varje årtionde, 50-, 60- 70- och 80-talet. Runt hemmen står eller svävar flygplan från samma tid, till exempel Tunnan, Lansen, Draken och Viggen. Plus många fler.

I källaren, liksom övriga utställningssalar, kan besökarna välja hur mycket information de vill. För vissa räcker det kanske att bara titta på föremålen, medan andra även läser alla informationstavlor.

I dag finns planet, jämfört med förr. På Malmen användes uttrycket: ”Det finns inte, och har du sett det – så finns det ändå inte.”

Annons

bild 1/13
Fritz Crona, då major vid F3, kliver ur flygplan M 1 Nieuport IV-G vid uppvisningsflygning under flygdagarna på Malmen den 1 september 1962. Foto: Flygvapenmuseums bildarkiv
Vraket av den nedskjutna DC-3:an är placerat i en monter där den relativa luftfuktigheten aldrig är högre än 35 procent. Miljön i torrluftsmontern fördröjer åldrandet av flygplanet och bidrar till att bevara det för kommande generationer.
Saab 18 är det andra flygplan som Saab konstruerade. Det enda exemplar som finns kvar i världen står i dag på Flygvapenmuseum. Flygplanet under 80-talet bärgades från Härnösands hamn, där det sjönk 1946 efter en nödlandning på isen. Därefter startade medlemmar ur Östergötlands flyghistoriska sällskap ett omfattande restaureringsarbete som fortfarande pågår.
Hawker Hunter var ett enmotorigt brittiskt jaktflygplan som utvecklades i slutet av 1940-talet. Under 50-talet köpte Flygvapnet 120 Hawker Hunter som fick beteckningen J 34.
Är man liten passar det att leka vid Lilldraken. Provflygplanet Saab 210 var en minivariant av Saab 35 Draken. Det byggdes för att testa den unika vingform som konstruktören planerade för Draken.
Det var ett flygplan av typen MiG-15 som sköt ner två svenska flygplan över Östersjön under 1950-talet.
Skånskans flygande reporter får hjälp av Rolf Gustafsson att lyfta från Malmens flygplats: Kabinen i Flygvapenmuseums stora simulator är en måttriktig attrapp av kabinen i en autentisk Jas 39 Gripen. 
Foto: Lars-Erik Larsson
I en monter bredvid DC-3:an visas besättningens personliga tillhörigheter.
Saab 32 Lansen var en viktig del av det svenska invasionsförsvaret under 1950- och 1960-talen. Den första Lansen levererades 1955 och flygplanstypen flögs ända in på 1990-talet.
Fyra decennier av familjen Folkessons vardagsrum finns att beskåda i utställningen om Kalla kriget.
När Sovjetunionen anföll Finland 1939 sattes den svenska frivilligflottiljen F 19 upp i Finland. Flygvapenmuseums J 8 Gloster Gladiator har fortfarande kvar den finländska nationalitetsmärkningen.
Flygvapenmuseum ligger vid Malmens flygplats utanför Linköping. Utanför byggnaden står det tidigare topphemliga signalspaningsplanet TP85.
Flygvapenmuseums Viggen är det sista som byggdes i versionen AJ 37. Det levererades till flygvapnet 1978.
Fritz Crona, då major vid F3, kliver ur flygplan M 1 Nieuport IV-G vid uppvisningsflygning under flygdagarna på Malmen den 1 september 1962. Foto: Flygvapenmuseums bildarkiv
Vraket av den nedskjutna DC-3:an är placerat i en monter där den relativa luftfuktigheten aldrig är högre än 35 procent. Miljön i torrluftsmontern fördröjer åldrandet av flygplanet och bidrar till att bevara det för kommande generationer.
Fakta:

Flygvapenmuseum

År 1926 bildades flygvapnet. Samma år inrättades Tredje flygkåren, som senare blev F 3, på Malmen.

Samlingen förvarades på militärt område och kunde därför inte visas för allmänheten. I slutet av sextiotalet byggdes ett nytt förråd i stadsdelen Ryd och här kunde besökare släppas in och se flygplanen och de andra museiföremålen.

År 2003 hittades vraket av DC-3:an – ett nedskjutet spaningsflygplan från flygvapnet som hade legat på Östersjöns botten i över 50 år. Regeringen gav Flygvapenmuseum i uppdrag att ta hand om och visa flygplansvraket. För att museet skulle kunna genomföra uppdraget, var det nödvändigt att bygga ut museet.

Mats G SvenssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons