Annons

Minns första besöket med entusiastisk far

Krönika 1 september 1962.
Publicerad 23 december 2017 • Uppdaterad 24 november 2021

1 september 1962. Solen sken, jag var 14 år och hade tagits med av en entusiastisk far till Flygets dag på Malmslätt utanför Linköping. Vi hade vandrat runt och sett på de utställda flygplanen och mängder av andra prylar, farsgubben bubblade av entusiasm, själv var jag mer måttligt intresserad.

Annons

Så var det dags för flyguppvisning. Ett svagt surrande och det första planet kom in över fältet. Det vinglade ganska betänkligt och rörde sig långsamt att man trodde att det skulle ramla ner. Det var svenska arméflygets första plan M1, en Nieuport IV-G, från 1912. Vid spaken satt Fritz Crona, då major vid F3.

Och så, drygt 55 år senare, får jag se M 1 igen på Flygvapenmuseum i Linköping. Lika blänkande välvårdad ett halvt sekel senare och förmodligen lika flygfärdig. Men antagligen finns det ingen som kan flyga henne.

Lika elegant var inte lösningen i Flygvapnets första jetplan J 28A, De Havilland DH 100 Vampire. Där fanns ingen katapultstol. Om piloten behövde rädda sig med fallskärm skulle han först vända flygplanet i ryggläge och genom fritt fall lämna det. J 21 kom också att bli det första svenskbyggda jetflygplanet. Man tog helt enkelt bort kolvmotorn med sin propeller och stoppade in en jetmotor. Beteckningen blev J 21R – r för readrift.

Som synes är det lätt att fastna i detaljer, kanske ett sätt att få grepp om den massiva helheten. Där finns allt – från propellerdrivna plan i plywood och segelduk fram till det senaste av det sena: Jas 39 Gripen, fullspäckad med elektronik och prestanda man knappt kan föreställa sig.

Annons

bild 1/4
Sveriges första jetflygplan Saab 21R var i grund och botten en ombyggd J 21A med jetmotor.
Fritz Crona, då major vid F3, kliver ur flygplan M 1 Nieuport IV-G vid uppvisningsflygning under flygdagarna på Malmen den 1 september 1962. Foto: Flygvapenmuseums bildarkiv
En startvev på planet Thulin G  byggt i Landskrona 1917 och använt för spaning till havs. FOTO: Lars-Erik Larsson
Det var ett flygplan av typen MiG-15 som sköt ner två svenska flygplan över Östersjön under 1950-talet.
Sveriges första jetflygplan Saab 21R var i grund och botten en ombyggd J 21A med jetmotor.
Fritz Crona, då major vid F3, kliver ur flygplan M 1 Nieuport IV-G vid uppvisningsflygning under flygdagarna på Malmen den 1 september 1962. Foto: Flygvapenmuseums bildarkiv
Lars-Erik Larsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons