Annons

”Det finns inget som låter lika ljuvligt”

Publicerad 25 december 2017 • Uppdaterad 25 november 2021

Den är smäcker med en aerodynamisk kaross som bär på ett aggressivt formspråk. Så är den i grunden också en tävlingsbil, klassiska Ferrari som använder en stegrande häst som symbol.

Annons

Körbarheten var något som tidigt låg i fokus. Fast det var svårt att tro när förstlingen 125 S, under våren 1947, rullades ut på italienska gator. Ekipaget saknade kaross och V12-motorn var fullt exponerad i det nakna chassit. Snart förvandlades det dock till en riktig racerbil.

Det var först för 70 år sedan, när bilarna började kallas för Ferrari, som allting lossnade. Väl efter det har märket skördat stora triumfer på banorna och tillverkat mängder av iögonenfallande modeller för gatubruk.

Tidigare i år visade märket upp dess hittills snabbaste bil. 812 Superfast har en V12:a på 6,5 liter som kan leverera 800 hästkrafter och göra noll till 100 kilometer i timmen på 2,9 ystra sekunder. Toppfart? 340 knyck.

bild 1/10
Daniel Siitam, ordförande i Ferrari Club Sweden, kör en Ferrari SS från 2012.
Foto: Privat
Enzo Ferrari (bakom ratten) började som tävlingsförare för Alfa Romeo innan han startade eget. För 70 år sedan började han kalla sina bilar för Ferrari.
Foto: AP/TT
När Ferrari firade sitt 70-årsjubileum i oktober i år radade man upp några av sina modeller framför New York-börsen.
Foto: Seth Wenig/AP/TT
När Ferrari firade sitt 70-årsjubileum i oktober i år radade man upp några av sina modeller framför New York-börsen.
Foto: Seth Wenig
Ett landmärke inte bara hos Ferrari, utan även i racinghistorien, är modellen 250 Gran Turismo Berlinetta Competition som lanserades 1962.
Foto: Mario Suriani
År 1984 presenterade Ferrari modellen Testarossa.
Foto: TT
Tillverkarens första hybridmodell, LaFerrari, visades under 2013 upp på bland annat bilmässorna i Genève och Shanghai (där bilden är tagen).
Foto: Eugene Hoshiko/AP/TT
Ferrari har ett underbart motorljud. Det finns inget som låter lika ljuvligt", säger Daniel Siitam, ordförande i Ferrari Club Sweden.
Foto: Ferrari/AP/TT
Det brittiska racerässet John Surtees (till vänster) och biltillverkaren Enzo Ferrari strålar ikapp en tävlingsdag år 1964 på racerbanan Monza i Italien. Samma år körde John Surtees modellen 158 F1 och blev världsmästare i formel 1.
Foto: AP/TT
Mike Hawthorn är en av Ferraris framgångsrika förare.
Foto: AP/TT
Daniel Siitam, ordförande i Ferrari Club Sweden, kör en Ferrari SS från 2012.
Foto: Privat
Enzo Ferrari (bakom ratten) började som tävlingsförare för Alfa Romeo innan han startade eget. För 70 år sedan började han kalla sina bilar för Ferrari.
Foto: AP/TT
Mats Klingen
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons