Annons

Nu byggs järnvägens etapp två i modellform

Hässleholm • Publicerad 29 december 2017 • Uppdaterad 24 november 2021

– Wow! Oj, vad många vagnar. Tio stycken.

Sexårige Eddie Reuterswärd står på en pall och trycker sig mot glaset när tågen korsar det artificiella men ack så verklighetstrogna landskapet i miniatyr.

Annons

Han har åkt från Malmö med sina föräldrar Yvette och Jan för att uppleva visningen av den pampiga modelljärnvägen på garnisonsområdet.

Efter en kort stund har han bestämt sig för vad som är häftigast.

– Det coolaste är broarna, speciellt de med tak.

Pappa Jan är nästan lika fascinerad. Då har han ändå besökt modelljärnvägar i allt från Eslöv till Frankrike och Tyskland.

– Det finns så många detaljer. Man kan titta hur länge som helst.

Bygget av etapp 1, med Hässleholm i centrum, påbörjades för länge sedan men förfinas ständigt.

Det kan vara nya byggnader och nya detaljer som tillkommer.

Nu arbetar Hässleholms Modelljärnvägsförening med att bygga upp etapp 2.

Det sker enligt ett uppgjort schema.

Räls först. Sedan hus (först i Vinslöv). Sedan alla vägar där det ska köra bilar.

Annons

Till sist sätter man landskapet på plats.

Etapp 2 kommer att bli speciell såtillvida att hela dygnet skildras i ljussättningen. Från natt, via gryning, dag och skymning, och sedan tillbaka till natt.

Hela dygncykeln utspelas på cirka tjugo minuter, berättar Christer Caesar, ordförande i föreningen.

Etapp 2 kommer att ta flera år att färdigställa även om det redan finns färdiga delar av landskap, räls och hus.

–Vi konsturerar bilbanan just nu, berättar han.

Den bästa egenskap man kan ha som modellbyggare är tålamod, förklarar han.

– Vi försöker att skaffa så bra bild som möjligt av hur det såg ut längs sträckan och i orterna under 1960-talet.

Underlaget hämtas bland husritningar i kommunarkivet. Ritningarna överförs till dataprogram och sedan fräser man ut olika delar i en lasermaskin.

– Korrekt färgsättning på hus kan vara knivigt, speciellt om huset i fråga revs för 50 år sedan. Det krävs mycket research,

Naturen och landskapet från 1960-talet spårar man via fotografier och olika kartverk.

Annons

Jag gissar att det innebär en viss tillfredsställelse när ni hittar rätt?

Christer Caesar ler.

– För varje grej som blir färdig och fungerar får jag en tår i ögat. Det är jättekul när man kommit en bit till.

Familjen Reuterswärd är nöjda med besöket i Hässleholm.

– Den här lille mannen (sonen Eddie) älskar tåg, så det var en bra utflykt, förklarar pappa Jan, som snart ska ge sig i kast med att bygga upp sin egen modelljärnväg, med Märklintåg.

– Det ligger ihoppackat. Min pappa köpte sakerna på 1950-talet och hela familjen byggde minilandskapet med järnväg och tåg. Jag kommer att hämta inspiration härifrån.

bild 1/5
Hässleholms modelljärnväg växer med Attarp, Ignaberga och Vinslöv (Kristianstadsbanan)
Eddie Reuterswärd, 6 år, från Malmö, fascineras av modelljärvägen. På besök tillsammans med mamma Yvette och pappa Jan. Foto. Andreas Lovén
Nu byggs etapp 2 av modelljärnvägen, berättar Christer Ceasar.
Hässleholms modelljärnväg växer med Attarp, Ignaberga och Vinslöv (Kristianstadsbanan)
Vinter i Vinslöv.
Hässleholms modelljärnväg växer med Attarp, Ignaberga och Vinslöv (Kristianstadsbanan)
Eddie Reuterswärd, 6 år, från Malmö, fascineras av modelljärvägen. På besök tillsammans med mamma Yvette och pappa Jan. Foto. Andreas Lovén
Andreas Örwall Lovén
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons