C G Wilke, tävlingsledare. Foto: Johannes Höghäll Johnsson
Det blir ett späckat schema för Hässleholms Motorklubb som arrangerar Hässleholms GP, SM-sprinten, Snapphanerallyt – och kanske även en grussprint i Nävlinge. Foto: Jörgen Johansson

SM-dubbel för Wilkes HLMK

Hässleholms Motorklubb har redan SM-deltävlingen Snapphanerallyt på 2018 års agenda.
Nu står det klart att C G Wilke och hans HLMK rycker ut och arrangerar även SM-sprinten.
Dessutom flaggar Wilke för en nygammal grussprint – med start och mål i Vinslöv.

2018 blir ett hektiskt år för Hässleholms Motorklubbs rutinerade arrangörsstab.
Om allt går i lås står fyra tävlingar på programmet:
8 29 april Hässleholms GP
8 2 juni Grussprint
8 5 juli SM-sprint
8 17–18 augusti Snapphanerallyt
I år avgörs SM-veckan i Helsingborg/Landskrona och då körs SM-sprinten i rally på Väla Motorstadion.
Men det saknades en arrangör…
Frågan gick till C G Wilke och HLMK.
– Där är bara en folk-raceklubb och då hörde klubben (SMK Helsingborg) och SBF (Svenska Bilsportförbundet) av sig. Jag vill gärna hjälpa andra som har problem, förklarar C G Wilke som blir tävlingsledare för SM-sprinten som kommer att varvas med SM i crosskart.

2013 klev HLMK in och räddade SM-sprinten i Halmstad. Men den gången var det med betydligt kortare varsel.
– Nu har vi gott om tid. Jag får skrapa ihop en hel organisationskommitté men det ser jag inte som ett problem. Jag är inte ett dugg orolig för att få ihop folk, så positivt är det i vår klubb.
Givetvis är det en fin fjäder i hatten för den rutinerade och välmeriterade tävlingsarrangören.
– Det är roligt att vi blir tillfrågade. Klart vi ställer upp!

Som om det inte räckte med två SM-tävlingar och Nordens största asfaltstävling, Hässleholms GP, har Wilke och HLMK långt gångna planer på att slänga in ytterligare en tävling i kalendern. En grussprint med start och mål i Vinslöv.
Ifjol kördes liknande tävlingar, med en och två sträckor, i Hörby och Örkelljunga.
– Det är väldigt populärt bland dem som inte kör hela serier. För 20 år sedan körde vi något som hette Göingecupen på T4:s övningsfält och detta skulle bli något liknande. Tanken är att vi ska köra en sträcka uppe i Nävlinge.
Klubben väntar just nu på besked från ordföranden i vägsamfälligheten. Det gäller också att få ekonomi i tävlingen där återställandet av vägarna är en stor utgiftspost för motorklubben.

I årets upplaga av EC Snapphanerally väljer Wilke & Co förmodligen att plocka bort en sträcka. Fredagskvällen på Garnisonen blir precis som vanligt men det lutar åt att man kör tre sträckor på lördagsförmiddagen istället för fyra och avslutar med tre på eftermiddagen. Dels för att få en bättre tidsplan men också för att få ner vägkostnaderna.
– Ifjol landade vi på 280 000 kronor i återställningskostnader jämfört med de 140 000–150 000 det har kostat tidigare. Och då var det ”bara” DM. Vi la nästan 300 ton vägkross på en sträcka. Många tävlande gnäller över höga startavgifter men de har ingen aning om vilka kostnader som klubbarna har. Det är dyrt att vara arrangör och vi har ju devisen att vägen ska vara bättre än innan vi körde på den.

×