Annons

Hur många väljare får man för 70 miljoner

Opinion Det är stor skillnad på hur partierna budgeterar för den kommande valrörelsen.
Opinion • Publicerad 7 februari 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

Det är stor skillnad på hur partierna budgeterar för den kommande valrörelsen. Socialdemokraterna och Centerpartiet kommer att satsa mest, med 70 miljoner var. Hur många väljare får man för det och hur många väljare får man för de 15 miljoner som Vänsterpartiet satsar: valets lägsta summa?

Kanske är det egentligen mest intressant vad man får för 20 miljoner, som de båda krisande allianspartierna satsar. Kristdemokraterna hade nog gärna haft tillgång till Centerpartiets resurser för att höja väljarstödet över riksdagsgränsen. I kris är 20 miljoner en ganska blygsam summa: Kristdemokraterna behöver intressera ganska många nya väljare om de senaste undersökningarna är något att gå efter.

Annons

Likaså krisande Miljöpartiet satsar ännu mindre: 18 miljoner, men får som sittande i regeringen draghjälp av Socialdemokraternas resurser och kampanjer. Om det är till för- eller nackdel återstår att se.

Vänsterpartiet har förmodligen en del röster långt till vänster gratis, eftersom Socialdemokraterna prioriterar konservativa profilfrågor som lag och ordning och att minska invandringen. Det är dock alltid en chansning att satsa mindre aggressivt än de andra partierna.

Sverigedemokraterna räknar med Jimmie Åkessons lyskraft och skickar honom på turné runt om i landet. De ska också ha en arbetsgrupp för att locka till sig invandrare som tycker det är för mycket invandring. Trots paradoxen lär projektet gå bra. Det hade varit spännande att få veta vad de ”skribenter” partiet nämner ska göra och om de vill påverka i etablerade kanaler, som tidningarnas debattsidor, eller om det handlar om folk som ska föra fram partiets åsikter på nätet.

Alla partiet hänvisar till sociala medier som en viktig plattform. Det är dock ett nyckfullt djur: vad som blir omtalat eller inte går sällan att avgöra, som länge man inte försöker skapa kontrovers, vilket kan slå fel. Vi lär få svar på frågan om och hur det går att köpa uppmärksamhet i sociala medier i det kommande valet.

Martina JarminderSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons