Redo för Aida
Vi möter upp med sopranen Christina Nilson i sminket. Maskören Virginia Vogel håller på att förbereda henne inför dagens repetitioner. I dag ska de ska köra igenom hela operan med full scenografi och kostymer. Om några dagar är det premiär. Trots att Christina ser lugn ut där hon sitter och blir sminkad, medger hon att det känns lite pirrigt.
Rådgivarna är Magnus Svensson, pianist och coach samt Jonathan Morris som är hennes sångpedagog. De har stöttat, pushat och hjälpt Christina i arbetet att lära sig rollen. Musik och text övas in så att hon kan den delen innan repetitionerna tillsammans med regissören, dirigenten och resten av ensemblen börjar.
Vem är Aida för dig?
Det är en krävande roll och Aida står på scenen i merparten av den tre timmar långa föreställningen.
Christina Nilsson har stått på Kungliga Operans scen tidigare. Hon har medverkat i barnoperan Min bror och Don Juan på Rotundan samt haft en mindre roll i Rosenkavaljeren.
Sista föreställningen av Aida är den 11 april och därefter finns det hyllningskonserter till Birgit Nilsson inbokade i Stockholm, Göteborg, Malmö och Båstad innan det bär av till Berlin och därefter Kanada.
De senaste tio åren har Stockholm varit hennes hemstad och på frågan om hon fortfarande betraktar sig som skånska ser hon näst intill lite förnärmad ut.
Namn: Christina Nilsson
Aida skrevs av den italienske tonsättaren Giuseppe Verdi och hade urpremiär på operan i Kairo 1871. Handlingen är ett triangeldrama som utspelas i en tillvaro av krig och ett samhälle i kaos. Prinsessan Aida har tagits tillfånga och blivit slavinna åt kungens dotter Amneris. Under fångenskapen hon sig i generalen Radamès, som är Amneris tilltänkte make. Vanligtvis utspelar sig operan i faraonernas Egypten, men Kungliga Operans uppsättning ligger fokus på nutid och dagens samhällsutveckling där det pågår krig, politiska kriser och starka uppdelningar mellan olika grupper.
Möjlighet att se och lyssna: Operan sänds live i Sveriges Radio P2 den 24 februari. Sändningen ligger uppe i 30 dagar.