Ugglarps lanserar nu varumärket Skånska gårdar

Ugglarps lanserar nu varumärket Skånska gårdar. Satsningen är ett sätt att möta konsumenternas efterfrågan på lokal mat.

Sedan tidigare har företaget med stor framgång använt varumärket Smålandskött och man satsar nu vidare på den regionala trenden. Köttet till det nya varumärket kommer kommer uteslutande hämtas från skånska producenter.

– När vi på Ica har gjort konsumentundersökningar har vi under en längre tid sett att den regionala trenden blir allt starkare. Vid valet av produkter är fortfarande den svenska ursprungsmärkningen mycket viktig, men nu börjar konsumenterna efterfråga något mer och då är regionala producenter nästa steg, säger Gisela Pinto, koordinator för lokala leverantörer på Ica.
I januari lanserades det nya varumärket med vakuumförpackat kött och färser och sortimentet kommer därefter utvidgas med skivat kött, grill och så småningom chark och julskinkor.

– Det som vi ser extremt tydligt hos konsumenterna är att de allt mer värderar transparens och vill veta var maten kommer ifrån. Det svenska ses som en stark garant och vi kan nu lägga den regionala delen ovanpå, så det ser vi väldigt positivt på, säger Jonas Tunestål, vd på KLS Ugglarps.