Annons

Gör tummen ner för plastkassen

Osby • Publicerad 7 mars 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

Trenden är densamma i alla butiker som Norra Skåne har varit i kontakt med.

På Coop i Osby har Kent Strandberg bra koll på försäljningsstatistiken av plastkassar. Han säger att det är en femtio procents nedgång sedan cirka ett halvår tillbaka.

Annons

– Folk har blivit mycket medvetna om situationen, inte minst när det gäller miljön. Det blev ett riktigt genomslag, konstaterar han.

Han menar också att det är viktigt att butiken ger en ordentlig information till kunderna och att det också finns alternativ.

Men han efterlyser ett sätt att nå den yngre generationen.

– Man ser en klar skillnad på de som är under cirka 40 år. De är inte alls lika medvetna och har sällan med sig egen kasse. Jag tror att man helt enkelt inte har nått dem i deras egna medier. Det har skrivits mycket i tidningarna, men ungdomar når man inte den vägen. Där handlar det om att vara aktiv med information i sociala medier, tror jag.

Hannes Persson, kassachef på Ica Supermarket i Osby, har också märkt en markant nedgång på försäljningen av plastkassar, även om de inte har någon statistik.

– Visst har försäljningen minskat, det märks tydligt. Det känns

bra, inte minst för miljön förstås. Vi har beställt flergångskassar. Det är ju viktigt att vi har alternativ till kunderna. Men utvecklingen går åt rätt håll.

Berit Rönn har under många år arbetat i kassan på Coop i Broby.

Även hon har märkt en minskad försäljning av plastkassar. Men här finns det mer att göra, menar hon.

– Många tar en kasse av gammal vana, även om jag försöker att till exempel sälja fler papperskassar. Vi informerar och erbjuder alternativ, men vanans makt är stor.

Annons

– Det har inte slagit igenom riktigt som man skulle önska än, men jag hoppas att det gör det.

Statistik presenterad av Naturvårdsverket visar att hälften av Sveriges befolkning uppger att de alltid eller oftast numera väljer bort plastkassen. Statistiken är baserad på två attitydundersökningar gjorda av NOVUS.

På frågan varför man väljer bort den svarar de flesta att de tänker på miljön.

Och allt fler uppger att de har sett information om plastkassar i butiker, gallerier och köpcentrum.

Bara några månader efter påbudet hade 2,5 miljoner färre plastpåsar använts i landet, rapporterade Naturskyddsföreningen.

Klädkedjan MQ redovisade snabbt en minskning på över 50 procent, vilket motsvarar cirka 400 000 färre påsar eller 13 ton mindre plast i omsättning.

Butikskedjan JOY redovisade en minskning med hela 60 procent och apoteket Hjärtat minskade sin försäljning med 40 procent.

bild 1/3
Hannes Persson på Ica Supermarket i Osby berättar att det har varit en markant nedgång av kunder som väljer platskasse.
Irene Carlsson och Gun Feldt.
Kent Strandberg på Coop i Osby konstaterar att allt fler tänker miljömedvetet och gör tummen ner för platskassar.
Hannes Persson på Ica Supermarket i Osby berättar att det har varit en markant nedgång av kunder som väljer platskasse.
Irene Carlsson och Gun Feldt.
Maja Ögren AnderssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons