Annons

Teater som sätter flickan i fokus

Kultur och Nöje I kväll är det premiärdags för nystartade scenkonstkollektivet Teater Athena på Månteatern i Lund. I sin föreställning ”Fuck your marsvin and dö” sätter de flickrollen i centrum.
Publicerad 8 mars 2018 • Uppdaterad 30 november 2021

Jag träffar fyra av Teater Athenas fem medlemmar på Månteatern i Lund. Där har de ungdomsresidens och där ska deras pjäs, ”Fuck your marsvin and dö”, passande nog ha urpremiär på Internationella kvinnodagen. När vi ses är det en vecka kvar till premiär, det superflickiga scenkostymerna i rosa, ljusblått och gult har precis anlänt och sedan är det foto, ljud och ljus kvar att sätta.

– Men vi är i fas och har haft en ovanligt lång repperiod på åtta, nio veckor, säger Amanda Quartey samtidigt som hon häller upp värmande kaffe till alla.

Annons

– I början tänkte vi fem veckor men sedan kom vi fram till att om vi ska göra det här så ska vi göra det ordentligt, fortsätter hon.

Teater Athena startades som frigrupp för att sätta upp ”Fuck your marsvin and dö” och manusförfattaren Anna Nygren ingår också i Athena, fast på deltid eftersom hon bor i Göteborg. De övriga fyra bor i Malmö. Vilma Linton och Nellie Björklund står på scen tillsammans med Amanda Quartey och Lisa Quartey, Amandas tvillingsyster, är regissör.

– Jag är den som ser det utifrån men egentligen har vi alla lika mycket att säga till om i regiprocessen, förklarar Lisa Quartey. Det har vi även vad gäller produktionen eftersom vi inte har någon producent.

– Vi har verkligen kommit från ingenting och gjort allt själva, säger Amanda Quartey.

Den gemensamma nämnaren för de fyra runt Månteaterns fikabord är Malmös Stadsteaters ungdomsgrupp, Scen Österlen och så Latinskolan och att de är ungefär lika gamla och befinner sig på en plats i livet med utrymme för det här – alla har gymnasiet precis bakom sig och funderar över olika framtidsvägar.

”Fuck your marsvin and dö” utspelas på tjejtoaletten på en högstadieskola. Publiken följer tre flickor under högstadieåren. Tjejtoan är deras trygga plats, där vågar de vara sig själva och testa gränser.

– Det gör grejer där som de aldrig hade gjort i klassrummet men samtidigt är samhället och patriarkatet väldigt tydligt speglat även där, berättar Amanda Quartey.

– Under arbetet med pjäsen har vi pratat mycket om stereotyper, makt och sexualitet för även i rummet där de kan vara sig själva blir det maktspel och våld, fortsätter Vilma Linton.

Fokus för uppsättningen är ett utforskande av flickrollen, av stereotypen flicka.

– Vi jobbar med den tydliga stereotypen och bryter sedan upp den, förklarar Amanda Quartey. Dels för att låta omvärlden komma in men vi utmanar också oss själva och publiken genom att ta reda på vad som händer om flickan gör det här och det här? Det är vårt mål, att flickorna ska få vara allt och för en gångs skull representera människan.

Annons

– Vi vill verkligen att pjäsen ska vara relevant för alla, inte bara för ett visst kön eller en viss ålder, betonar Nellie Björklund.

– Ja Klas 55 år, det här handlar om dig också!, säger Amanda Quartey.

– Men vi vill inte förkasta eller se ner på femininitet, det ska också få plats, lägger Lisa Quartey till.

– Flickor ska få var fina, fula, snälla, dumma, äckliga, elaka och smarta – ja allt, säger Vilma Linton bestämt.

I Teater Athena är man medvetna om att ”Fuck your marsvin and dö” kan sättas in i ett sammanhang av forskning och kulturellt utforskande av flickrollen.

– Det är därför vi valt att prata om flickor och flickskap för att det redan finns en akademisk och konstnärliga tradition här, säger Lisa Quartey.

Vad tillför er pjäs?

– En sak som är unikt är att vi själva är unga och att det är vi som berättar om flickan, säger Nellie Björklund. Det var inte så länge sedan vi var där.

– Och så tillför vi en berättelse, lägger Vilma Linton till. Även om flickskap är ett begrepp så har just det här inte berättats. Det finns tusentals berättelser om män i alla former men det här är en verklighet som många kvinnor känner igen sig i, att kunna se det på scen och relatera till det är viktigt.

Rent praktiskt har arbete med ”Fuck your marsvin and dö” varit en bra skola för Teater Athena.

Annons

– Det är väldigt kul och man får en helt annan ingång än om man gått vidare direkt till någon utbildning, konstaterar Vilma Linton. Jag har lärt mig otroligt mycket om allt runt om.

– Sedan är det också roligt att så många blivit intresserade av vårt projekt när vi berättat om det, säger Nellie Björklund. Vi har fått mycket professionell hjälp, som Ernesto Mejia som gjort scenografin.

– Det ger ett sådant självförtroende att göra det här, menar Lisa Quartey. Och det är en så fin grej att göra tillsammans.

– Det är intressant det här att skoltoan är en trygg plats för pjäsens flickor och att det här arbetet verkligen är ett tryggt rum för oss, funderar Vilma Linton. Jag har aldrig känt mig så fri att lägga fram idéer som här.

– Ja, jag tänkte på det när vi hade repat en scen som blev ganska galen och så började jag tänka igenom vad vi gjort och tänkte att – ja, sedan ska de komma publik, säger Nellie Björklund med ett stort skratt. Det kommer att bli väldigt speciellt.

Efter två föreställningar på Månteatern flyttar ”Fuck your marsvin and dö” vidare till Bastionen i Malmö där man kan fått smakprov redan på Teaterns dag 10 mars och sedan se pjäsen vid två tillfällen. Därefter går turnén vidare till Simrishamn och Göteborg.

– Och så arbetar vi på att få skolspelningar, vi är nyfikna på hur den skulle fungera i ett klassrum, berättar Nellie Björklund.

Hur ser framtiden för Teater Athena ut sedan?

– Vi pratar om gruppen som ett scenkonstkollektiv just för att vi alla är unga och många kommer att börja en utbildning eller flytta eller kanske göra saker ihop med någon annan, säger Lisa Quartey. Tanken är att Athena ska fungera som en plattform för att skapa olika saker.

– Det kan mycket väl vara annat än teater, fortsätter Nellie Björklund. Det är många här som tycker om att skriva också, och dansa och spela musik. Man kan få blomma ut på olika sätt.

bild 1/4
Nellie Björklund, Vilma Linton, Amanda Quartey och Lisa Quartey i Teatergruppen Athena. Foto: Gunilla Wedding
Nellie Björklund, Vilma Linton och Amanda Quartey provar de nyanlända scenkostymerna. Foto: Gunilla Wedding
Teater Athena repeterar på Månteatern i Lund. Foto: Gunilla Wedding
Lisa Qurtey på regissörsplatsen. Foto: Gunilla Wedding
Nellie Björklund, Vilma Linton, Amanda Quartey och Lisa Quartey i Teatergruppen Athena. Foto: Gunilla Wedding
Nellie Björklund, Vilma Linton och Amanda Quartey provar de nyanlända scenkostymerna. Foto: Gunilla Wedding
Fakta:

Teater Athena:

Teater Athena består av: Amanda Quartey, Anna Nyberg, Lisa Quartey, Nellie Björklund och Vilma Linton

Fuck your marsvin and dö har premiär på Månteatern i Lund 8 mars. Där spelas den också 9 mars.

Övriga speltillfällen:

Bastionen i Malmö: 15-17 mars (+Teaterns Dag 10 mars då ett utdrag ur pjäsen visas)

Valfisken i Simrishamn: 7 april

Frilagret i Göteborg: 12 och 14 april

Gunilla WeddingSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons