Skåne

Bröt mot flygförbud – tvingades landa

Artikel Skåne Ett flygplan tvingades återvända till Malmö Airport efter att på lördagsförmiddagen brutit mot det tillfälliga flygförbudet över Backåkra.

Det var på lördagsförmiddagen som polisen fick syn på ett flygplan som bröt mot det tillfälliga restriktionsområdet över Backåkra. Planet beordrades tillbaka till Malmö Airport och möttes där av polis. Flygplanets befälhavare är misstänkt för brott mot luftfartsförordningen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 129 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Norra Skåne Premium
  • NorraSkåne.se - Alla artiklar på NorraSkåne.se
  • Norra Skåne-kortet - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Thorwaldsson ny näringsminister

LO:s förre ordförande, Karl-Petter Thorwaldsson, blir näringsminister. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes
Inrikes Mikael Damberg blir ny finansminister och Anders Ygeman blir ny migrations- och integrationsminister.
Den nya S-regeringen innehåller många nya namn.

Ny miljöminister blir Annika Strandhäll, tidigare socialminister och för närvarande ordförande för S-kvinnor.

Ny näringsminister blir förre LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson. Ny kulturminister blir Jeanette Gustafsdotter.

Ytterligare nya namn finns med i ministerlistan.

Riksdagsledamoten Anna-Caren Sätherberg blir ny landsbygdsminister.

EU-parlamentarikern Johan Danielsson blir statsråd på arbetsmarknadsdepartementet. Eva Nordmark är dock kvar som arbetsmarknadsminister.

Matilda Ernkrans blir nytt statsråd på utrikesdepartementet. Ann Linde är dock kvar som utrikesminister.

På finansdepartementet blir tidigare inrikesminister Mikael Damberg chef. Han får sällskap av två nya statsråd, Max Elger, idag statssekreterare, och Ida Karkiainen, i dag riksdagsledamot.

Rättad: I en tidigare version fick Anders Ygeman fel ministerroll.

Peter Wallberg/TT

Kultur och nöje

Gustafsdotter blir ny kulturminister

Jeanette Gustafsdotter. Pressbild.
Foto: Kerstin Westeson
Kultur och nöje
Kultur och nöje Jeanette Gustafsdotter, som är generalsekreterare för Sveriges Museer, blir Sveriges nya kulturminister. Det står klart sedan Magdalena Andersson presenterat den nya regeringen.

Miljöpartiet meddelade förra veckan att de lämnar regeringen – och därmed lämnade även förra kulturministern Amanda Lind sin post efter nästan tre år.

Efterträdaren Jeanette Gustafsdotter kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för branschorganisationen Sveriges Museer och hon har även varit vd för Tidningsutgivarna.

Nyvalda statsministern Magdalena Andersson (S) presenterade Gustafsdotter och de andra ministrarna under dagens regeringsförklaring.

I regeringsförklaringens rader om kulturområdet slog Andersson fast att en fri och oberoende kultursektor är grundläggande för demokratin.

Hon påminde om att förstärkningar görs av kulturstödet till flera områden och nämnde vikten av oberoende medier och ett starkt public service. Hon nämnde också att kultur och rätt till språk stärks för de nationella minoriteterna, och att lagskyddet mot diskriminering skärps.

Magdalena Anderssons nya regering kommer att regera med högeroppositionens budget. För kulturbudgeten innebär det dock inga större förändringar.

FAKTA

Fakta: Jeanette Gustafsdotter

Är jurist med specialisering inom medie- och immaterialrätt samt journalist. Kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för Sveriges Museer.

Var dessförinnan vd för Tidningsutgivarna. Hon har också varit vice vd och kommunikationschef på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle och har haft styrelseuppdrag för bland annat Fryshuset och Gustavsbergs konsthall. Har dessutom varit expert i fyra departementsutredningar.

Inrikes

Förundersökning inledd mot Eneroth

Infrastrukturminister Tomas Eneroth. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes
Inrikes En förundersökning om sexuellt ofredande har inletts mot infrastrukturminister Thomas Eneroth (S).

"Jag inleder förundersökning för att kunna hämta in ytterligare material och uppgifter i syfte att bedöma om det som har hänt kan vara fråga om brott", säger ansvarig åklagare Maria Sterup i ett pressmeddelande från Åklagarmyndigheten.

Inrikes

TT-FLASH: Eneroth utreds för sexuellt ofredande

Inrikes
Inrikes Åklagare har inlett en förundersökning om sexuellt ofredande mot infrastrukturminister Thomas Eneroth (S).

Inrikes

Lööf: "Många oväntade namn"

Centerpartiets partiledare Annie Lööf. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes
Inrikes Statsminister Magdalena Andersson (S) har presenterat sin regering.
Centerledaren Annie Lööf tycker att det var en väl avvägd regeringsförklaring.

– Den tog upp många frågor som regeringen kan hinna med under återstoden av mandatperioden. Men jag skulle gärna ha hört mer om företagande och landsbygd, säger hon till TT.

– Vi har tolererat regeringen och är beredda att samarbeta och förhandla med både regeringen och andra partier.

Lööf säger att hon knappt har hunnit smälta de nya ministrarna i regeringen.

– Det var många nya namn och många oväntade namn, som Karl-Petter Thorwaldsson som ny näringsminister och Mikael Damberg som ny finansminister.

Kristdemokraternas ledare Ebba Busch är kritisk.

– Det tycks bli ytterligare tio månader av handlingsförlamning, säger Busch som är förvånad över att Magdalena Andersson pekar på ytterligare statsbidrag.

– Svensk välfärd är som en läckande hink!

Busch är också skeptisk till att gå från överskottsmål till balansmål.

– Vi har ett bättre läge nu, men här behöver man gå otroligt försiktigt fram, säger hon.

Busch vill inte kommentera enskilda ministrar, men efterlyser en äldreminister och en landsbygdsminister, två områden som hon anser vara försummade.

Boel Holm/TT

Sofia Eriksson/TT

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Kasinohai.com

Kommer casino att fortsätta vara lika populärt?

kasionhai.com Under de senaste åren har casinobranschen tagit enorma steg framåt när det kommer till teknologisk utveckling. I och med dessa framsteg har det också kommit att bli alltmer populärt att spela casinospel hos casinon online.

Den största förändringen som har skett under de senaste åren är kryptovalutornas framfart och att de idag är accepterade betalningsmedel hos många onlinecasinon. Idag tror många att 2020 och de kommande åren också kommer att innehålla ett antal stora förändringar för casinobranschen. Fortsätt läsa om de områden som vi ser som viktiga tendenser under de kommande åren.

Kryptovalutorna kommer att öka sin närvaro i casinovärlden

Kryptovalutorna kommer att fortsätta att dominera casinobranschen då fler och fler spelbolag accepterar kryptovalutor för varje år som går. Från insättningar, uttag och spel med Bitcoin och andra digitala valutor, många tycker om och föredrar dessa transaktioner på grund av säkerheten och anonymiteten. Traditionella betalningar kommer fortfarande att vara ett populärt alternativ för de största spelbolagen, men kryptovalutorna byter nu långsamt ut dessa gamla metoder eftersom många helt enkelt föredrar att vara anonyma och att inte kunna spåras med något så känsligt som spel på casino och betting. Därutöver gör den ökade säkerheten med krypto att spelarna känner sig mer bekväma eftersom risken för identitetsstöld och hacking minimeras. Krypto har därmed vuxit till att bli det främsta och föredragna valet för många spelare och det kommer att fortsätta att vara det under de kommande åren. På kasinohai.com Netticasinot kan du läsa mer om vilka som är de bästa onlinecasinon att spela hos.

Tillgång till begränsade spelområden

Eftersom krypto förde anonymiteten till casinovärlden och det praktiskt taget inte är spårbart då människor inte kopplar sin personliga information till den här digitala valutan, har detta gjort det möjligt för många spelare från hela världen att få tillgång till och spela i onlinespel på platser som ursprungligen var begränsade och förbjudna. Det är ganska enkelt att tänka sig att det har skett en ökning av casinospel online i länder där det är förbjudet med landbaserade casinon tack vare kryptovalutornas framfart. Denna växande efterfrågan kommer att fortsätta att öka under de närmaste åren när onlinecasinon växer och marknadsför sig och expanderar till dessa områden.

Spelarnas vanor förändras snabbt

Då varje person har en mobil enhet har både mobilt och socialt spel en enorm inverkan på spelvärlden online. Det har skett en väldigt stor ökning i människors vilja att använda sin telefon för att spela på casinospel och andra liknande spel. Som ett resultat av det har det skett en väldigt stor ökning i spel som är gratis att spela över hela världen. Även om dessa gratisspel inte ger direkta vinster och inkomster och ses som mer som underhållning, kan intäkter fortfarande göras på andra sätt. Ofta betalar casinospelare en liten avgift för att uppgradera sitt favoritspel för att få åtkomst till vissa speciella funktioner. De är också ofta villiga att betala ett minimibelopp när de köper olika typer av virtuella erbjudanden och spelprodukter för att förbättra deras spelupplevelse. Detta visar att människor är villiga att spendera på pengar underhållning, och att till och med något som anses vara gratis inte alltid är helt gratis. Casinonoperatörer arbetar hårt för att utnyttja denna information till sin fördel eftersom dessa spelare är potentiella kunder och de har styrka i antal, vilket betyder att de kan öka sina intäkter rejält om de lyckas ta sig in på denna marknad.

Fler live dealers

Det visar sig att spelare föredrar onlinecasinon som har ett realistiskt live casino. De tycker om att spela med en engagerande ”verklig, levande” dealer, vilket är det främsta skälet till att de startade med denna spelvana, samtidigt som de aldrig behöver lämna sitt hem. Därför använder fler onlinecasinon denna information för att locka fler kunder till sina casinon. Man kan även se en förändring i hur landbaserade casinon jobbar med sina dealers. Till exempel är användningen av dynamiska, livliga dealers i spel som Blackjack och Baccarat populära hos onlinekasinon och många landbaserade casinon anstränger sig för att erbjuda engagerande dealers på casinogolvet. Ända sedan casinobranschen startade har spelarna alltid dragits till charmiga och snabbtänkta dealers. Det är helt enkelt något med denna mänskliga interaktion som gör det frestande för människor att spela mer och stanna längre. Med avancerad teknik ser dealers verkliga och lika engagerande ut online.

Landbaserade casinon på nedgång

Landbaserade casinon känner stressen från sina konkurrenter online och står inför en snabb nedgång med tanke den senaste tidens popularitet för casinosidor online. Det har skett en minskning i intäkterna under det senaste året, särskilt eftersom människor måste anstränga sig för att ta sig till till ett landbaserat casino. Dessa casinon kan ofta ligga långt bort ifrån många spelare. Det finns till exempel bara fyra stycken i hela Sverige. Detta innebär att människor måste spendera mycket pengar för att ta sig till dessa landbaserade casinon. Mängden pengar och tid som slösas bort innan en kund ens kan spela ett casinospel är redan för högt innan han eller hon ens har kommit fram till det faktiska casinot.

Ekonomi

Tysk stororder hägrar för Volta Trucks

Volta Trucks grundare och styrelseordförande Carl-Magnus Norden hoppas på att ett samarbetsavtal med tyska DB Schenker ska utmynna i en stororder på 1 500 ellastbilar på tre år. Arkivbild.
Foto: Enrique Gaya/Handout/Volta Trucks/TT
Ekonomi
Ekonomi Svensk-brittiska Volta Trucks inleder ett samarbete med den tyska logistikjätten DB Schenker. En prototypserie för en eldriven lastbil ska testas, med sikte på leveranser av närmare 1 500 fordon på tre år.

Tidigare har Volta Trucks, nischat på marknaden för eldrivna lastbilar, slutit liknande fast något mindre omfattande samarbetsavtal med flera lastbilsuthyrare.

– Men det är ju uthyrningsbranschen. Det här med DB Schenker är direkt med en godsleverantör, så det är en ny del av marknaden för oss, säger Volta Trucks grundare och styrelseordförande Carl-Magnus Norden.

Trafikklara hösten 2022

Testerna tillsammans med DB Schenker gäller åtta ellastbilar på 16 ton som ska inledas i april–juni 2022. Detta följer på tester av samma typ av fordon i extrema väderförhållanden, i norra Finland och i Sahara.

På höstkanten är planen att de första trafikklara lastbilarna ska levereras till DB Schenker och de andra kunder Volta Trucks har slutit avtal med.

– I slutet av 2022 ska vi börja med serieproduktion. Det blir fullskalig produktion i januari 2023 och under 2023 siktar vi på en total produktionsvolym på 5 000 lastbilar, säger Norden.

– Vi börjar i mindre skala i januari 2023 och ökar under årets gång. 2024 fortsätter vi öka i samma takt, tillägger han.

Avtalet som nu har träffats innebär att DB Schenker vid sidan av en deposition har förbokat 1 470 serietillverkade 16-tonslastbilar. Det rör sig om en så kallad avsiktsförklaring, som omvandlas till en riktig order efter det att DB Schenker utvärderat produkten i sina tester och anpassat sina terminaler och depåer för att hantera laddning av ellastbilar.

"I Sverige är det mycket prat"

Hittills har DB Schenker och Volta Trucks identifierat tio städer i fem länder, där de ska se om det går att bygga upp system för leveranser med eldrivna lastbilar. För Volta Trucks innebär det att man nu siktar på att ha leveranser av lastbilar till storstäder i sex länder om två år.

– Vi börjar med London och Paris. Sedan startar vi upp i Madrid, Milano och i Rührområdet. Vi tittar också på Hamburg och så kommer vi antagligen att serva Rotterdam och Haag, säger Norden.

Norden finns inte med på kartan än så länge, varken hamnstaden Göteborg eller någon av huvudstäderna.

– En del av förklaringen när det gäller Göteborg och Stockholm är att tyvärr är inte svenska myndigheter särskilt pro-aktiva, säger Norden.

Han pekar bland annat på hur Paris beslutat om dieselförbud från och med 2024 och att det i såväl Frankrike och Tyskland erbjuds kraftiga subventioner vid inköp av eldrivna lastbilar. I Storbritannien tillämpas samtidigt kännbara straffavgifter för att köra runt på diesel.

– I Sverige är det mycket prat, men det är inte mycket stöd till den här omställningen. Sverige borde kunna vara mycket mer i framkant, tycker jag, säger han.

Batterier från Kalifornien

Volta Trucks utvecklar även lastbilsmodeller på 7,5 ton och 12 ton och siktar också på 19-ton, den tyngsta viktklassen där det fortfarande går att använda två axlar på fordonet. Ännu tyngre långtradare med fler axlar och lätta lastbilar (3,5 ton) kommer man dock tills vidare inte utveckla.

Produktionen ska ske i Steyr, Österrike, där en kontraktstillverkare som har jobbat med produktion av MAN-lastbilar under många år har öppnat dörren för Volta Trucks.

– De producerar fortfarande MAN-lastbilar, men de rampar ned det under de närmaste tolv månaderna. Samtidigt rampar vi upp. Så all personal som kan bygga lastbilar är på plats. Det är en väldig fördel för oss, säger Norden.

Batterierna hämtas i sin tur från amerikanska Proterra, med produktion i Kalifornien. Proterra har redan etablerad produktion av batterier till bussar i ungefär samma viktklasser, enligt Volta Trucks-grundaren.

På sikt hoppas Norden att batteriproduktionen kan flyttas till Europa, för att minska klimatavtrycket i produktionen.

– Vi tittar på om Proterra inte kan sätta upp en europeisk fabrik i närheten av oss. Vi är väl där om ett eller två år, säger han.

Joakim Goksör/TT

FAKTA

Fakta: Fokus på fyra viktklasser

Volta Trucks siktar på tillverkning av helt eldrivna lastbilar i fyra olika viktklasser: 7,5, 12, 16 och 19 ton med batterikapacitet på 150–220 kWh.

Räckvidden är i nuläget cirka 20 mil på en och samma laddning, vilket gör att de lämpar sig för normala leveranser av exempelvis livsmedel från lager in till olika försäljningsställen inne i städerna.

Modellen som har presenterats har en sänkt förarhytt placerad i mitten och stora fönster som ger förbättrad sikt och minskar risken för kollisioner med oskyddade trafikanter.

Bolaget har avtalat med en kontraktstillverkare i Steyr, Österrike, om produktion.

Franska Petit Forestier har undertecknat en avsiktsförklaring om att efter en testperiod lägga en order på 1 000 exemplar av Volta Zero. Ytterligare omkring 200 exemplar har beställts av andra kunder.

Ovanpå dessa tidigare avtal har Volta Trucks nu också skrivit på ett samarbetsavtal med tyska DB Schenker, som kan utmynna i en order på nästan 1 500 lastbilar i 16-tonsklassen.

Volta har totalt cirka 4 500 lastbilar i orderboken.

Fakta: Volta Trucks

Inrikes

Flera hugg mot man i trapphus

En man i Sölvesborg har förts till sjukhus efter att ha utsatts för grovt våld. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes

Ingen har ännu gripits efter mordförsöket mot en man i 20-årsåldern i Sölvesborg under natten. Han har utsatts för flera hugg med ett vasst föremål i ett trapphus.

Polisen larmades vid ettiden på natten och på plats hittades den skadade, som fördes med ambulans till sjukhus.

– Förhör med målsägande har inte kunnat genomföras under natten eftersom han har vårdats, säger polisens presstalesperson Robert Loeffel.

Polisen utreder händelsen som försök till mord och har bland annat genomfört dörrknackning, teknisk undersökning och använt specialsökhund.

Ekonomi

DB Schenker beställer 1 500 el-lastbilar

Volta Trucks grundare Carl-Magnus Norden. Arkivbild.
Foto: Enrique Gaya/Volta Trucks
Ekonomi
Ekonomi

Logistikföretaget DB Schenker har beställt nästan 1 470 elektriska lastbilar från den svenska ellastbilstillverkaren Volta.

Bilarna ska användas till att transportera gods från terminaler i tio länder in i stadskärnor och stadsområden, meddelar bolagen på tisdagen.

Volta har nu cirka 4 500 lastbilar i orderboken.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL