Annons

Störst engagemang kring ordningsfrågor

Osby • Publicerad 23 april 2018 • Uppdaterad 14 december 2021
Riksdagsledamöter besökte under måndagen Borgen och debatterade inför elever från Ekbackeskolan.
Riksdagsledamöter besökte under måndagen Borgen och debatterade inför elever från Ekbackeskolan.

– De första frågorna är inte så viktiga. Det är hur eleverna beter sig som är viktigt. Det är det som ändrar något konkret, som betyder något för Sveriges framtid.

Det säger Humam Alasfar, som går andra året på Ekbackeskolan, när Norra Skåne ber honom recensera en politisk debatt som avslutats vid lunchtid i Borgen under måndagen.

Annons

Fyra riksdagsledamöter från Liberalerna, Moderaterna, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna ventilerade när man bör införa betyg samt hur många och avgörande de nationella proven ska vara.

Frågorna från eleverna i publiken var få.

Utbytet mellan folkvalda och potentiella förstagångsväljare kom i gång först när ordningsfrågor i skolan kom upp.

Det var Cindie Velin, programansvarig på samhällsvetarprogrammet på Ekbackeskolan, som ledde debatten och formulerade frågorna:

– Har vi ordning i klassrummet och i den svenska skolan? Hur arbetar vi för att få ordning?

Liberalernas Christer Nylander, från Kristianstad, är vice ordförande i riksdagens utbildningsutskottet.

Han menade att Sverige sticker ut negativt i internationella jämförelser när det gäller just ordning och reda.

Konsekvenserna blir att elever har svårare att ta till sig undervisning, att de som behöver mest hjälp drabbas hårdast och – inte minst – att det gör att läraryrket blir mindre attraktivt.

– Det behövs möjligheter att ta till hårdare tag, flytta elever eller till och med stänga av elever.

Sverigedemokraternas Mikael Eskilandersson, från Örkelljunga, tog upp två konkreta förslag från sitt parti.

Annons

– Det ska vara möjligt att flytta elever med särskilda behov till jourklasser. Det är inte detsamma som OBS-klasser, som på min tid, utan man går in för att lära elever vad de har rätt till.

Det andra förslaget handlar om att flytta våldsamma elever till en särskild ”pliktskola”med specialutbildad personal.

– Ingen ska utsättas för hot och våld. Så kan vi inte ha det. Sådana elever måste bort direkt, sa Mikael Eskilandersson.

Moderaternas Maria Malmer Stenergard (Åhus), tryckte på stärkt ledarskapsutbildning för lärare och införande av ordningsomdöme.

– Få arbetsplatser accepterar våld, hot och trakasserier, Men så är det i skolan. Det är oacceptabelt.

Socialdemokraternas Anna Wallentheim, från Hässleholm och själv gymnasielärare, avvek inte från åsikten om att mer disciplin behövs inom svenska skola.

Då passade Christer Nylander (L) på att rikta kritik mot den rödgröna regeringen.

– Är det Socialdemokraterna eller Miljöpartiet som stoppar mer ordning och reda?

– Alla system tar tid att förändra och vi vill förändra i dialog med skola och aktuell forskning, svarade Anna Wallentheim (S).

Hon refererade till förslag på området som lagts från regeringen.

Annons

– Det skulle gjorts tidigare. Problemen måste lösas, sa Christer Nylander (L).

Eleven Humam Alasfar delade med sig av sina synpunkter till politikerna under utfrågningen.

– Man måste börja titta på det här redan i dagis. Lärarna har ingen makt i klassrummet. Det känns som att lärarna inte kan eller får stoppa det.

Anna Wallentheim (S) ansåg att tilliten mellan elev och skolpersonal ofta är avgörande.

– När det finns elever som är utagerande och stökiga så måste man se om den här personen behöver tala med någon. Då har man skolkurator eller sjuksköterska. Men kanske är det bara en vuxen som behövs. Att kunna få den tilliten. Då måste man som skola kunna hitta den personen. Avstängning ska så klart aldrig vara det första man tar till.

Andreas Örwall Lovén
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons